dissabte, 2 d’abril del 2016

EXQUISIT JOC ENTRE REALITAT I FICCIÓ

A teatro con Eduardo
Teatre Lliure
30 d’abril 2016

Fins l’últim quart d’hora d’espectacle (dura poc més de dues hores), l’espectacle transcorre amb un savoir faire exquisit on director i actors, encapçalats per un Jordi Bosch especialment brillant en el seu to habitualment histriònic, exerceixen això que tan bé saben fer: l’art de la comèdia. I és que Eduardo de Filippo escrivia per als actors, per al seu lluïment. I també per al públic, per a la seva diversió, amb una delicadesa sorneguera i una intel·ligència escènica exquisides. Pasqual ens planteja l’obra de forma juganera, com ha de ser, amb una primera part divertidíssima, un fragment d’Home i senyor de la primera època de l’autor recollida a la Cantata dei giorni pari, on una companyia del tres al quarto intenten assajar una obra en una habitació d’hotel desbaratat. Tot són crits i corredisses, malentesos, sobreentesos i molt de teatre. “Colario, obre la porta!” En seria el crit de guerra. I el públic, és clar, riem. Jordi Bosch inicia la marató espectacular que protagonitza, fent de director d’aquesta impossible escena que intenten assajar, amb una interpretació de Francesca Piñon, breu, però memorable. Comença aquí la visió pirandelliana del teatre dins del teatre. Aquest joc de la realitat i la ficció amb diferents plans que  juntament amb la localització en un hotel, són els lligams amb la Gran il·lusió, que es representa acte seguit, aquest cop en un hotel de luxe, una mena de balneari de vacances burgès, sense solució de continuïtat. Una bonica i animada cançoneta napolitana ens dóna la benvinguda a la segona obra després d’aquest breu i simpàtic entremès. El cantant sembla directament importat de Nàpols. Veu i dialecte l’acompanyen i ens endinsen a la veritat (o la ficció de De Fillipo). I una Laura Aubert que es converteix, màgicament, d’actriu embarassada en músic de serenata italiana i d’aquí a Marta di Spelta, la muller infidel. Però això no representa cap problema per a una actriu tot terreny com ella i amb una bis còmica que em recorda la Mari Sampere, salvant les distàncies.


La segona part és doncs una obra de maduresa de l’autor recollida a la Cantata dei giorni dispari, després de la trobada de De Filippo amb Pirandello i sobretot després de la segona guerra mundial. Un teatre més compromès socialment, sense perdre el sentit de l’humor i de la comèdia propis de De Filippo. Un mag, en realitat un entabanador, fa un “truc” per a fer desaparèixer una dona d’entre el públic. El problema ve quan la dona no reapareix i el marit en demana explicacions. De la tragèdia del marit enganyat, en sorgeix una còmica història que aparentment és de banyes, però el mestre De Filippo, li dóna una transcendència molt més ampla arribant-se a qüestionar sobre la veritat. I doncs, la realitat és universal? O cadascú tenim la nostra? Potser escollim viure en una ficció que ens convé, per a no parar bojos. Preferim enganyar-nos abans que afrontar la realitat, ja que aquesta és massa difícil d’empassar. I en definitiva el teatre, és realitat o ficció? O bé una ficció real? O una realitat inventada, com qualsevol altra, d’aquestes que ens ajuden a viure i a sobreviure a una realitat massa dura?

Que bé estan tots els actors, que ben dirigits i quina escenografia tan eficaç, amb mòduls que s’aixequen i unes projeccions d’època! Una posada en escena rodona.


Però de tots, jo em quedo amb Ramon Madaula, un cop més sublim. Durant tot l’espectacle servint text i servint acció a Jordi Bosch i al final... (no seré un spoiler!)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada