divendres, 22 de juliol del 2016

QUEER

MDLSX
Motus Theatre
Mercat de les Flors
21/07/2016

Si els conceptes hibridació, conflicte i creació són els tres eixos que marquen les coordenades del 40è festival del Grec, cap espectacle els uneix de forma tan explícita com MDLSX de la companyia Motus. Analitzem-los:



1.       HIBRIDACIÓ: 
Tant en el contingut com en la forma. Les fronteres d’ambdós conceptes queden desdibuixades i qüestionades. Un espectacle multimèdia on el tema tractat és precisament les fronteres de la identitat.

a)      HIBRIDACIÓ EN EL CONTINGUT:  L’espectacle parla dels límits de la pròpia identitat sexual. Extensible a tantes altres identitats, com la identitat nacional. On acaben els límits de la feminitat i on comença la masculinitat? Una forma primigènia d’identificació suportada per les teories de les filòsofes feministes Judith Butler “la sexualitat, lluny de ser quelcom natural, és, com el gènere, quelcom construït” i de Braidotti que introdueix el concepte d’identitats nòmades i fluïdes, múltiples i sense fronteres. L’espectacle glossa teories de filòsofs com Jacques Derrida, fill de la generació del ’68 i creador del concepte de desconstrucció per a resignificar paraules com Queer, que passa de tenir connotacions despectives per a simbolitzar l’alliberament de dignitat homosexual. O Foucault a Els anormals per a indagar en el concepte de monstruositat, entès com a quelcom diferent a la resta. Hibridació també en la dramatúrgia que intercala aquests conceptes amb la vida de la protagonista.

b)      HIBRIDACIÓ EN LA FORMA: amb una estètica afterpunk, el monòleg que presenta  Sílvia Calderoni (co-autora de la peça), beu d’una llista molt ben seleccionada de 22 temes que van dels Smiths a The Cramp, passant pels Talking Heads o Rodrigues. Símbols, quasi himnes, d’una generació que ara es troba entre la quarantena i la cinquantena. (No vull ni pensar què deuen haver costat els drets, en cas que els hagin adquirit...). És ella i només ella qui ens fa de DJ amb un portàtil on podem veure la llista tipus Spotify així com també fa de VJ punxant els vídeos que veiem a la pantalla que presideix l’escenari on hi apareixen tant imatges de vídeo-art, com antigues filmacions de la seva pròpia infància. Un espectacle doncs, amb màxima hibridació i multidisciplinari.

2.       CONFLICTE: la diferència, l’anormalitat esmentades, el sortir-se de les normes, dels paràmetres establerts per la societat, creen un refús. Potser perquè és precisament aquest rebuig el que uneix als benpensants i els fa un grup uniforme, sòlid i segur. El diferent és perillós, perquè la seva raresa posa en dubte la unitat del grup. Se l’ha d’excloure perquè és un... MONSTRE! MDLSX parla de l’individu diferent, del monstre, i ho fa en primera persona. De forma molt emotiva, Silvia Calderoni, ens parla del conflicte que viu al sentir-se fora del comú.

3.       CREACIÓ: Enrico Casagrande i Daniella Nicolò, directors de la companyia Motus Theatre que ja ens va visitar a les passades edicions del Grec 2009 i 2012, fan un teatre compromès que té com a missió facilitar el diàleg en assumptes crítics i utilitza l’art per a crear aliances entre els diferents segments de la comunitat, segons exposen a la web http://motustheater.org/. La seva forma de treball parteix de la improvisació. En aquest cas de la pròpia biografia de la musa de la companyia, en un acte catàrtic, que al meu entendre resulta la part més confusa de l’espectacle. Si bé l’espectacle és un vestit fet a mida de la performer, amb un físic androgin, em semblen molt més interessants les aportacions filosòfiques i socials que envolten el tema central de la identitat i de la tolerància i que li donen una rellevància que transcendeix les fronteres, autèntic motiu de l’espectacle.

Un espectacle que gosa parlar de la llibertat de ser i obre una profunda reflexió sobre la primera pregunta: qui sóc jo?







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada