El Rey
Teatro del Barrio –
Albert Sanjuan
Espai Lliure – Teatre
Lliure 04/03/2016
ANECENDENTS: TEATRE
DOCUMENT-AGITPROP-RADICAL THEATRE-TEATRO DEL OPRIMIDO
El teatre document arrenca els anys ’60 als Estats Units com
un moviment pacifista de protesta contra la guerra del Vietnam. Enmig d’un
clima hippy de “feu l’amor i no la guerra” neix el Radical Theatre, amb grups
tant influents com el Living Theatre, Bread and Puppet, The Poor People’s
Theatre i tantes d’altres agrupacions teatrals amb el denominador comú de la
combativitat i denúncia, sota la batuta del sociòleg Richard Schechner.
Les circumstàncies de prosperitat econòmica, d’efervescent
alliberació i un culte a la joventut van
ser aprofitades a banda i banda de l’Atlàntic per a produir un art escènic de
conscienciació política, amb finalitat pedagògica.
Per un banda a Brasil Augusto Boal crea el Teatro del
Oprimido bansant-se en tècniques d’improvisació on convida el públic a
participar als seus espectacles per tal que ell mateix solucioni els problemes
plantejats pels actors. De les diferents fórmules que va utilitzar, destaquem
el Teatre Jornal, precursor del Teatre Fòrum, basat en les notícies periodístiques
ja que segons Boal: «el periodisme és un
art, no una ciència; està més pròxim a la poesia que a la sociologia. I, com a
art, és polític. I com a art polític, és una arma. I com a arma és utilitzada a
favor dels uns en contra dels altres.» El Teatre Jornal va tenir poca
repercussió a Catalunya, ja que la forta repressió política i policial d’aquí dissuadia
la majoria a actuar en contra de les autoritats. Només una minoria circumscrita
a l’àmbit de les universitats i les avantguardes obreres i cíviques es movien
en la clandestinitat. Val a dir que arran dels processaments de Burgos (1970),
a poc a poc, tot va començar a arribar al carrer.
El Teatre Independent que s’estava desenvolupant a Catalunya
era majoritàriament d’esquerres i combatiu.
Així va sorgir el Teatre Document, carregat de dobles lectures per tal
d’evitar la censura i la repressió. Va produir espectacles èpics que volien
donar una versió diferent de la història oficial sobre personatges històrics.
Un exemple en seria l’obra de Ma. Aurèlia Capmany, amb Xavier Romeu i Jover Preguntes
i respostes sobre La vida i la mort de Francesc Layret, advocat dels obrers de
Catalunya que van escriure el 1970, però no fou estrenada fins el 22 d’abril de
1976 a la Sala Villarroel amb la direcció de Josep Anton Codina.
CONTRA FRANCO ESTÁBAMOS
MEJOR
Aquesta frase que s’atorga a Manuel Vázquez Montalbán, és
significativa del que estem vivent avui dia. No existeix, com va passar als
anys ’60 en temps del Teatre Independent, un únic enemic amb nom i cognoms, una
sola institució a qui acusar. Es parla d’una crisi sistèmica on resulta molt
més difícil d’identificar contra qui o contra què lluitar. Això crea un
desconcert en la ciutadania, que es deixa vèncer per l’apatia i el desencís
general, sense saber com actuar ni la utilitat de fer-ho.
Avui dia la terminologia “oprimit-opressor” de Boal sembla
superada a la societat occidental (o “primer món” o “centre” o “nord”) on
vivim. No obstant segueix existint un
col·lectiu d’individus “oprimits”, en realitat “exclosos”. Així, podem
actualitzar la relació “opressors-oprimits” per parlar del binomi
“integrats-exclosos” que planteja la societat occidental actual. Segons
Dahrendof, els “exclosos” formen un col·lectiu més descarnat del que formaven
els “oprimits” sota els règims dictatorials els anys ‘60 a Catalunya i ‘70 i
’80 a Amèrica Llatina, ja que no tenen ni tan sols el consol del “nosaltres”
que tenien els anteriors oprimits . Les relacions socioculturals han canviat,
com també ha canviat el context on hi tenen lloc. Les mateixes condicions de
vida i les seves característiques han patit profundes modificacions en molt poc
temps, però hi ha una qüestió que segueix igual: hi ha un grup de persones -oprimides
o excloses- que continuen sense tenir veu ni els mitjans per a participar a la
vida social i cultural. El terrible és que no formen una classe, no són un grup
organitzat, no actuen conjuntament, són una “multitud sense perfil ni estructura”.
La globalització (no només econòmica, sinó també cultural) ha creat un sistema
de pensament homogeni on sembla que no hi càpiguen les opcions alternatives al
“sistema”. Per a Stephan Hessel, la pitjor de les actituds és la indiferència. I
en aquest cau és on viuen una massa humana occidental urbana.
ALGUNA COSA ESTÀ
CANVIANT - EL MOVIMENT 15 M
Existeix un canvi radical a partir del Moviment 15M. El maig
de 2011, per primera vegada des de la Transició democràtica els ciutadans es
qüestionen sobre l’evolució de la societat. Sense un cap visible, s’enfronten a
un sistema econòmic que la crisi ha posat de relleu com a injust i reclamen una
democràcia més participativa (trencant el monopoli de l’esfera política
entre PP-PSOE). Amb pocs anys naixeran
nous partits nacionals tant de dretes (Ciudadanos) com d’esquerres (Podemos)
que voldran donar alternatives al bipartidisme imperant els últims 40 anys.
Menys repercussió tindran les seves reivindicacions de justícia econòmica,
autèntic poder, ja que l’enemic resulta difús i compta amb complicitats
polítiques tant locals com globals.
Però el canvi més important que marca el 15M és la capacitat
del ciutadà de reaccionar, de prendre part de la societat i de les decisions
que l’afecten. En les arts escèniques es tradueix en la recuperació de fórmules
oblidades de teatre amb una funció social, desvetlladora, pedagògica i ideològica.
Els anys ’80 i ’90 el teatre català es veu marcat pel suport
de les institucions, que veuen clar que és millor tenir-lo a prop i content que
agitador. L’escenotècnia i la mecanització dels processos de producció, així
com la promoció d’un star system tant de directors com de companyies, es veuen
arrasats per la crisi del 2007. Eixugades les aixetes de la subvenció, i un creixent
menyspreu del públic cap al teatre (especialment pel teatre d’idees), les
companyies actuals malviuen en una situació econòmica insostenible. La lògica
reacció és escenificar situacions que si no resultessin tant patètiques,
podrien semblar còmiques. Així en les darreres temporades s’han produït diferents
versions teatrals d’agitació contra una realitat que sovint supera la ficció.
Ens referim a les estrenes d’espectacles d’èxit com Camargate
de Jorge-Yamam Serrano al Teatre Tantarantana, a partir de les converses
escoltades per Método 3 entre l’ex-presidenta del PP a Catalunya i
l’ex-companya de Jordi Pujol Ferrussola. En clau d’humor l’obra ens presenta
uns personatges esperpèntics desbocats per la seva més supina estupidesa. Creen
un riure que se’t glaça abans de sortir.
L’espectacle Ruz-Bárcenas de Jordi Casanovas, una producció
del Teatro del Barrio, transcriu fil per randa el judici de l’ex-tresorer del
Partit Popular pel jutge Pablo Ruz sobre el cas Gürtel. El text és una
transcripció del judici i la dramatúrgia n’és la seva posada en escena, que
resulta terriblement teatral. Esfereïdorament teatral.
TEATRO DEL BARRIO –
ALBERTO SANJUAN – EL REY
Aquest divendres 4 de març s’ha estrenat El Reay a l’espai
Lliure de Montjuïc, la última obra d’Alberto Sanjuan amb el Teatro del Barrio.
La cooperativa Teatro del Barrio, al barri de Lavapiés de Madrid, té una
voluntat obertament política “Este teatro nace del hambre de realidad” en
format d’assemblea, sense ànim de lucre (el preu de les entrades és de 14-16€),
sense propietat, radical. Hom hi pot entreveure una mena de neo-anarquisme que
impregna les obres que s’hi programen. Beuen de l’agitprop, del Radical Theatre
americà, del Teatro del Oprimido de Boal, del Teatre Document del Teatre
Independent català. Estem en una situació d’opressió, d’exclusió social i el
Teatro del Barrio en fa ressò. Ho fa de manera pedagògica (han muntat una
escola i també una Universitat del Barrio) i també fan força pedagogia als seus
espectacles, fins ara tres en els tres anys de vida que porta. A demés de les
dues esmentades més amunt, també hem vist al Teatre Goya de Barcelona, Autorretato
de una joven capitalista espanyol. Recordem l’inici del monòleg de Sanjuan: “Soy capitalista. Tengo cuenta en un banco
que especula con alimentos. Tengo un seguro médico privado. Tengo la luz
contratada con una empresa que roba a sus clientes porque su objetivo es el
máximo beneficio. Cuando trabajo cobro el sueldo más alto que pueda conseguir,
sin preocuparme de cuál es el sueldo y el resto de las condiciones laborales de
mis compañeros. Puedo ayudar económicamente a un amigo, pero nunca a costa de
rebajar mi nivel de vida. Quiero preservar mi fama, mi cotización comercial,
mis propiedades. La sociedad en la que vivo es injusta hasta la crueldad. Me
gustaría que cambiase, pero no estoy dispuesto a perder en el intento aquello
que he logrado acumular. Estoy hablando muy en serio.”
Més enllà de la qualitat dels seus espectacles, una qüestió
sempre opinable, el Teatro del Barrio fa una funció social necessària. Es
podria al·ludir al proselitisme de les seves posades en escena que, la meu
entendre, li atorguen una certa ingenuïtat. El públic del Teatro del Barrio és
un públic convençut, llegit i al corrent de la “realitat”. Tal vegada no ens
estan descobrint res de nou, però crec necessari repetir-ho, subratllar-ho i
donar-li un sempre renovat enfoc. La complicitat amb les seves tesis ens fa
somriure, més que riure, ens fa recordar moments de la història recent d’Espanya
i en acabat l’espectacle, tal vegada buscar referències que contextualitzin els
anys descrits a l’obra. Però no ens qüestiona, en tot cas, ens reafirma. Ningú
surt transformat de les obres del Teatro del Barrio. Alguns en surten
reafirmats, d’altres emprenyats. Si és així, és un teatre que funciona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada