EL PROFETA
@elTantarantana @la_calorica #ElProfeta
@elTantarantana @la_calorica #ElProfeta
De La Calòrica
Teatre Tantarantana dons del Cicló
01/06/2016
El profeta és un títol enigmàtic per a una obra excel·lent,
la nova creació de la companyia La Calòrica dins del cicle de residències del Teatre
Tantarantana el Cicló. El resultat n’és tota una sorpresa. Una molt bona
sorpresa!
El mateix tema és original i aparentment poc comercial, però
l’obra és tot intel·ligència i bona resolució escènica. Es tracta de tres
històries independents des de diferents èpoques i espais:
Als anys ’60, a Ciutat del Cap un metge prepara el primer
trasplantament de cor entre humans. Molt ben documentat, el tema planteja un
problema ètic: el cor ha de ser d’un donant viu. En aquest cas el d’una jove
amb un cervell vegetatiu després d’un accident i sense cap possibilitat de
sobreviure... pràcticament. La seva donació pot salvar una vida. L’únic
problema és el “pràcticament”. Aleshores, i si hi hagués una possibilitat entre
un milió de recuperació? Arrencar-li el cor a la jove en coma seria un
assassinat? Però per altra banda, i si es malbaratés l’oportunitat de fer un
sal gegant en la ciència? I de salvar una vida? Preguntes filosòfiques i
ètiques es mesclen amb d’altres qüestions més mundanes com les relacions amoroses
i també de poder entre un metge i la seva infermera, col·laboradora i amant. L’aplom
segur, veraç i sense histrionismes de Júlia Truyols, la seguretat del metge
ambiciós d’Aitor Galisteo-Rocher i l’humor surrealista d’Esther López demostren
un saber fer i estar escènic d’una gran experimentació. Una molt bona història que donaria de sí ella
tota sola per a tot un espectacle que obriria un llarg debat.
Però l’obra és molt més que una historia i passem la segona
(per a posar-los una numeració, si es vol aleatòria). A principis del s. XX una
noia assegura haver sentit la presència de Déu dins seu. Es produeix aquí una
escena lorquiana que recorda La casa de Bernarda Alba, amb una germana que s’avergonyeix
de l’estranyesa de la visionària, del fora del comú, de l’anòmal, de la
diferència, de la qual se n’hagués pogut aprofitar. Excel·lent l’escena entre
la presumpta Santa i el reverend: “Però, vostè ha sentit Déu dins seu?” li pregunta
ella sense cap judici. La intransigència acaba guanyant com tantes altres
vegades en la història amb els suposats estralls que comporta. Un altre bon
tema, prou transcendent per a crear-ne per sí sol tot un espectacle incisiu, compromès,
interessant. Fins a quin punt els místics són il·luminats? Les seves vivències
són reals o inventades? Es tracta d’una esquizofrènia o d’una altra realitat qu
la resta de mortals no podem percebre? Si per a ells són reals, ho són de
veritat? I doncs, què és la realitat?
La tercera història és, al meu entendre, encara millor que
les demés. Passa a l’actualitat a Barcelona. A casa d’una parella en crisi hi
apareix un tercer personatge en discòrdia: la germana d’ell que havia
desaparegut fa sis anys amb una malaltia terminal. La parella són dos científics.
Ell sent un absolut rebuig per la germana i sobretot per la seva suposada cura
a base de meditació. Però ella, l’esposa, se’n sent fascinada i decideix
explorar-ho científicament. I si hi hagués un component psicològic, místic, un
poder extrasensorial que no coneixem amb capacitat per a curar-nos, o bé
emmalaltir-nos? Fins a quin punt les malalties tenen una component
psicosomàtic? Pot el càncer ser psicosomàtic? Si ho fos, també el pensament
pur, generós, Bo, podria ser sanador? L’obra està tant ben explicada, que un
arriba a dubtar de la raó. I si es tracta d’una qüestió d’ignorància? Som
ignorants els que desconeixem el misticisme o bé els ioguis que desconeixen la ciència
occidental? Excel·lent la discussió matrimonial per autèntica i versemblant. Vol
ella realment investigar pel coneixement? O per al seu triomf com a científica?
O bé és una qüestió de reafirmament personal, tal com ell sospita? Vol ell
ajudar-la o bé vol acabar d’enfonsar-la? Ella, Júlia Truyol, interpreta un
excel·lent i documentat monòleg sobre com la meditació pot curar una malaltia
terminal. I el públic ens ho creiem! I no és fins que ell li replica mig en
mofa, sobre la impossibilitat d’aquestes investigacions que no retornem a la
realitat de la raó. Però ja ens han fet dubtar!
Com les altres dues, aquesta tercera història també seria suficient
per a un espectacle de qualitat. El conjunt de les tres, suma o multiplica el seu
interès.
El profeta qüestiona les relacions dels professionals amb
les seves carreres, la ciència, la teologia, les relacions matrimonials, i les relacions
familiars. Aprofundeix en temes com les relacions terrenals, el poder, l’ambició,
l’egoisme, la hipocresia, la intolerància. Res desentona, res preval sobre la
resta, tot és imprescindible. S’obren un munt de preguntes i pensaments. Tot en
un espectacle pertorbador.
Molt intel·ligent i molt ben resolta, amb una interpretació
dels tres intèrprets brillant, una posada en escena ben travada, les llums i l’escenografia
acaben de brodar un excel·lent treball. Val la pena!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada