@KulunkaTeatro @teatrepoliorama #AndreyDorine
André y Dorine
Kulunka Teatro
Teatre Poliorama
01/06/2016
Al mateix moment en què ressonen les primeres notes de Radiohead
al Primavera Sound i alhora també que el Loop inaugura l’exposició de Harun
Farocki a la Fundació Tàpies, amb les seves compromeses filmacions, al mateix
instant que un colom sobrevola la ciutat..., llavors, al Poliorama, la
companyia basca Kulunka Teatro, estrena el seu espectacle André y Dorine. Un
bàlsam anclat en el temps del teatre de màscares i de les titelles. Una
història que no busca el virtuosisme electrònic, ni la innovació en cap sentit,
però amb tot, un emotiu espectacle que captivarà a un ample espectre de públic:
joves i ancians, rics i pobres, alts i baixos, cultes i ignorants... Ja que és
un llenguatge primigeni que va directe al sentiment.
Tot i la joventut de la companyia i dels seus creadors,
l’espectacle gosa tocar un dels temes més tabús de la nostra societat. No tant
la mort, sinó la vellesa i més concretament la demència senil, de la qual tots
en tenim si no por, sí terror. I ho fa no pas des del sentiment de tràgica desgràcia,
ni des de la ràbia per la injustícia: per què a mi? Ni des de l’obscenitat, no;
sinó des d’una sàvia sensibilitat. La gradual davallada a l’infern de la
no-consciència afecta els qui marxen i els qui es queden aquí. I d’alguna
manera obliga a fer un repàs per la vida viscuda fins el moment. Així, n’acaba
resultant un motiu d’enyor dolç, de record i repàs vital i també, per què no?, un
motiu de felicitat que la companyia expressa de forma còmicament tendra.
Finalment, què és la vida si no un fluir dels qui arriben i dels qui se’n van?
Tal com vam gaudir aquesta mateixa temporada amb Hotel
Paradiso de l’alemanya Familie Flöz al Teatre Lliure, un thriller en un petit
hotel alpí, la màscara, poc explorada al
nostra país, obra una infinitat de llenguatges més subtils que explícits. L’ús
del silenci trencat per alguns arpegis musicals, el diàleg de la màscara es produeix
únicament amb l’expressivitat corporal. Ni una paraula, cap gestualitat facial,
només el cos i un frenètic canvi de vestuari entre bambolines per tal que hi
apareguin els personatges principals: pare, mare i fill, amb la cuidadora com a
personatge secundari. Una coreografia perfectament pautada on el públic entra
en el joc des de la “primera frase”, per anar-se endinsant a la història que
resultarà tant més entendridora per l’ús d’aquest llenguatge sense mots.
André y Dorine és el primer de tres espectacles de la
companyia. Va estrenar fa 4 anys i des d’aleshores no ha parat de girar per tot
el món: des de Nova York a la Patagònia, des de Pekin fins a Kuala Lumpur. Ja
van venir a Barcelona la temporada passada amb un èxit espatarrant de crítica i
de públic. Ara torna. No se’l perdin!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada