QUI BONES OBRES FARÀ
@teatrenacional #quibonesobresfara
Pep Tosar
Sala Petita Teatre Nacional de Catalunya
19/05/2016
Al pròleg del magnífic film Fanny i Alexander (1982) d’Igmar
Bergman apareix un teatrí amb la inscripció Ei Blot Til Lyst, no només per a
entretenir. S’aixeca el teló del teatrí i apareix la cara d’Alexander jugant
amb les figures de cartró. Comença la pel·lícula.
No només per a entretenir és el motiu pel qual el teatre segueix
viu contra tot pronòstic, sobrevivint l’era industrial, l’era de les noves
tecnologies, l’era del neoliberalisme imperant a Occident i a tot el món, on
tot s’hi val si dóna quartos. Per què, doncs, el teatre segueix remant a
contracorrent del món? Per què una activitat eminentment artesanal, segueix
tenint seguidors, i les llistes d’inscripció de les escoles de teatre no deixen
de créixer? Per què volem veure i fer teatre? Per a entretenir? És evident que
no! Per això hi ha la tele, els youtubers i altres artefactes estupidificadors.
El teatre, doncs, no és ni ha de ser només per a entretenir, ja que de ser
així, la competència amb les audiovisuals seria ferotge i ja fa temps que
hauria mort. Potser el teatre és per a remoure, per a intranquil·litzar, per a
emocionar, per a viure realitats paral·leles semblants o llunyanes, en
definitiva, per a transformar.
I en aquest joc de miralls de realitat, de ficció i de memòria creativa,
la que tenim tots, transformant el nostre passat a conveniència, és del que
tracta l’esplèndida aposta de Pep Tosar a Qui bones obres farà al TNC. Com a
ell, a mi també em va costar entrar a la realitat de Txèkhov. Trobava les seves
obres ensopides i la manca de reacció i acció dels seus personatges em
neguitejava. I precisament aquest neguit, aquestes ganes de col·locar els personatges
txekhovians a l’extrem d’un trampolí i empènyer-los endavant per a llançar-se
per fi a la vida, a intentar-ho al menys, doncs aquest neguit d’actuar per
ells, em creava una remor interna que perdurava en mi i m’impulsava a una
segona lectura, a un segon visionat, on per fi se m’obria lentament, a ritme
txekhovià, el seu propi món de l’estepa russa.
La trama de Qui bones obres farà és el tancament d’un teatre
d’art per manca de recursos. Una història massa contemporània em temo, que
Tosar fa encaixar amb L’hort dels cirerers de Txèkhov. La última nit del teatre
desnonat s’hi representarà la primera obra de Txèkhov, precisament La gavina que
a la seva estrena va ser una fracàs estrepitós i també l’obra que va inaugurar
el teatre fa més de trenta anys. Però el muntatge de Tosar va molt més enllà de
les obres de Txèkhov i de la crítica social i cultural d’aquest país. I el seu
temperament colèric amb tendències sanguínies s’acobla perfectament amb la flegma
txekhoviana de tendència malencònica, per a fer-nos reflexionar sobre les idees
del teatre i sobretot sobre el teatre d’idees.
Hi apareixen uns personatges tan reals, tan vius, que hom
creu veure el mateix Txèkhov en persona a la Sala Petita del Nacional. Un
miratge del magnífic personatge amb demència senil que interpreta generosament
Imma Colomé. Els records l’assinceren i la malaltia li fa veure realitats
paral·leles, tan reals com la pròpia. Un contrapunt amb certa comicitat, un
regal bombó que li fa el director i que Colomer broda amb humil entrega.
Un cop més ens trobem amb una obra dins d’una obra, un metateatre
on una companyia d’actors preparen una obra, on tot és veritat i mentida
alhora. La versemblança aristotèlica ens permet creure en l’impossible, en la
màgia, en la il·lusió. Ens deixem enredar i ens agrada, i que ens tornin a
enganyar dins de l’engany, ja que en l’engany rau la veritat. En una posada en
escena barroca, Tosar utilitza un munt de recursos des de l’ús dels
audiovisuals no només justificada, sinó molt ben realitzada per Manual
Produccions amb entrevistes o projeccions de parts de l’espectacle, fins unes
titelles (Mim Juncà) que recorden les de La classe morta de Kantor, un piano en
directe que dóna elegància a tot l’espectacle (Elisabet Raspall), una festa on
s’hi canta el Cachito Mío...
Un acte d’amor a la intel·ligència, a l’emoció i al teatre.
Amb uns actors que molt malauradament no estem acostumats a veure a la
cartellera, un altre risc que afronta el director i que se’n surten amb nota.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada