dissabte, 21 de maig del 2016

WE’RE JUST TWO LOST SOULS SWIMMING IN A FISH BOWL

ELS CORS PURS
De Joseph Kessel
Direcció d’Oriol Broggi
Teatre Romea

Som dues ànimes perdudes nedant en una peixera. Els versos de Pink Floyd ressonen al teatre Romea amb una delicadesa que rossa el blues, cantades meravellosament per Miranda Gas. Tot i que Pink Floyd forma part de la quintaessencia de l’esperit britànic i del que es parla a Els cors purs és del moment de la creació de l’IRA Irlandès, aquesta estrofa i la cadència de les seves notes, serveix perfectament per emmarcar l’acció.


I és que Catalunya s’emmiralla en Irlanda, un país sense estat, com el nostre, oprimit per un altre estat més gran i poderós. Al meu entendre aquí acaben les similituds, ja que sempre he pensat que la història d’Irlanda del s. XX si és que remet a alguna història moderna, és a la del País Basc. Si bé per a nosaltres la llengua conforma el nostre signe identitari per excel·lència, per a ells ho és la religió. El català és una realitat a Catalunya per bé que el basc no ho és tant a Euskadi i menys encara el gaèlic a Irlanda. Les petites parròquies rurals o de barri han estat tant a Irlanda com al País Basc el pòsit on s’ha iniciat l’activitat independentista. Amb la diferència que la resta d'Espanya també és catòlica, i per contra la britànica, és protestant i justament per això la religió els identifica. A Catalunya, la flama independentista s’ha desenvolupat al carrer, com a reacció a un estat cada cop més intransigent. La nostra, és una revolució kumbayà, amb famílies i parelles de bracet a les manifestacions de l’11 de setembre. Per altra banda, el tarannà negociador dels catalans ens ha allunyat de les armes, a diferència de l’IRA a Irlanda i ETA al País Basc. No obstant totes aquestes diferències, Catalunya o més ben dit, el teatre català sent una fascinació per Irlanda i, més enllà dels seus esplèndids dramaturgs, en busca constants paral·lelismes. A la Perla 29 hi hem pogut gaudir d’un magnífic Translations i més recentment de Dansa d’agost (de la qual n’he parlat en un post anterior), ambdues irlandeses i amb vocació de ser-ho. A l’espai Lliure, actualment hi podem veure una proposta de Ferran Madico sobre unt text d’Owen McCafferty, En veu Baixa. Una conversa entre un terrorista i una víctima en el pub on es va perpetrar l’atemptat que va acabar amb la vida del pare de Jimmy (Francesc Garrido). El marc de fons és, amb encert, un partit de futbol. Una conversa interessant i redemptora amb un (al meu entendre) innecessari happy ending, que s’allargassa una mica al llarg de gairebé dues hores.

Però tornem a Els cors purs de Joseph Kessel que Oriol Broggi dirigeix al Romea, amb una esplèndida i arriscada dramatúrgia que comparteix amb Marc Artigau. Tres parts o millor dit, dues introduccions ens endinsen al tema central, una tragèdia contemporània radicada a la Irlanda dels anys trenta, just després de la guerra civil irlandesa. Un pub irlandès, l’alcova d’una parella amb un evocador joc de de trapezi ens enlaire a la història central de l’espectacle, un conflicte intern i extern d’una heroïna, la Mary Cork, una guerrillera i mare de família, interpretada per Miranda Gas, que a part del físic de la seva mare, Viqui Penya, també n’ha heretat una mescla de força i alhora fragilitat, que traspassa l’escenari i commou l’espectador. Tot i la seva curta carrera com actriu, podem percebre una seguretat escènica notable que l’embelleix a partir de la segona escena. Beckett, no pas el dramaturg sinó el seu company, l’interpreta un Borja Espinosa força pla. Si bé és cert que el seu personatge és el contrapunt de l’heroïna tràgica, Espinosa no sap trobar el desllorigador del seu personatge i la dicció sovint el traeix en aquesta recerca, de moment infructuosa. Molt ben resolta la interpretació de Jacob Torres, tant de nen, com de marit decebut, com de narrador.

No era una aposta fàcil, ja que no estem parlant exactament de teatre a l’ús, és a dir diàlegs i acció. En aquesta obra ens narren una història, amb un narrador i temps pretèrits. Però no és tampoc una lectura dramatitzada, no. És, enfí, un espectacle molt ben servit amb tres músics que ressegueixen la història i li donen continuïtat i dues pantalles que projecten suggerents  imatges i completen l’espectacle. Un poema visual amb un transfons inquietant que Broggi ha sabut resoldre amb la delicadesa que el caracteritza.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada