La cosa
Claudio Stellato
mercat de les Flors
30/04/2016
Ressonen les notes d’ Also sprach Zarathustra de Ricahrd Strauss i les imatges de Kubrick a l’inici de 2001: A Space Odyssey (1968) es configuren dins el cervell de l’espectador quan veiem troncs volant per l’escenari en un exercici de força, resistència i precisió a l’espectacle La cosa de Claudio Stellato.
Claudio Stellato
mercat de les Flors
30/04/2016
Ressonen les notes d’ Also sprach Zarathustra de Ricahrd Strauss i les imatges de Kubrick a l’inici de 2001: A Space Odyssey (1968) es configuren dins el cervell de l’espectador quan veiem troncs volant per l’escenari en un exercici de força, resistència i precisió a l’espectacle La cosa de Claudio Stellato.
Cap concessió a la música, a la
dansa, al teatre, la circ... No hi ha cap història més o menys intuïda. No hi
ha música de cap mena, ni tan sols ritme. Només el gest, en estat pur, amb
format paleolític. No és una coreografia, una dansa. No és bonic. És expressiu,
violent, fort, potent, enèrgic. Un retorn al ritual més atàvic.
Homes que construeixen i
deconstrueixien figures amb troncs: piles de troncs, un arc de troncs, un
home-carretó de troncs, un altre sortint de dins un munt de troncs, un altre
fent equilibri sobre uns troncs drets... Un exercici entre el joc del mikado i la
poètica d’un element tan essencial com és la fusta sense polir. Les estelles se’ns
claven a la imaginació. Sentim el pes de la fusta i la força d’aquests quatre homes (Julian
Blight, Mathieu Delange, Valentin Pythoud i el mateix Claudio Stellato),
vestits de marca, partint grans troncs amb una destral. La violència, però
també la cooperació hi són presents, així com també un cert humor. La confiança
n’és un element imprescindible. L’esforç, la força primitiva, la testosterona,
tot molt mascle, ens esquitxen en el confort de les nostres butaques i de les
nostres vides. Es produeix així un
distanciament pretès entre l’energia que es desprèn de l’escena i la passivitat
dels espectadors. Sentim la seva suor regalimant per l’esquena i traspassant
camisa i americana i ens acollonim arraulits a les nostres butaques. Veiem com entropessen amb troncs mostrant-se ara
hàbils en extrem, ara maldestres a propòsit. Sentim l’olor de la fusta recent
tallada que ens remet a uns records que potser no tenim.
Una producció desconcertant de Les Halles de Schaerbeek,
Brussel·les d’on Stellato n’és artista resident, dins el cicle Circ d’Ara Mateix
que proposa el Mercat de les Flors. On hi hem pogut veure altres propostes com
la Companyia “eia” amb l’espectacle Intarsi, Animal Religion amb Sapiens Zoo o
Fragan Gehlker, Alexis Aufray i Maroussia Diaz Verbèke amb Le vide. Totes elles
experimenten amb nous llenguatges del circ que cada cop s’acosten més a la dansa
amb una narrativa més metafòrica que literal.
El moviment, la corporalitat, les
sensacions i l’emoció són els protagonistes del circ contemporani.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada