LA TRISTEZA DE LOS OGROS
De Fabrice Murgia
Adaptació Borja Ortiz de Gondra
Teatre Lliure (Gràcia)
07/02/2018
A les societats “primitives” o “poc desenvolupades” o
“indígenes” o qualsevol altre qualificatiu despectiu com les anomenem des
d’Occident, els rituals liminoides de creixement formen un moment crucial en la
vida de les criatures. Algunes tribus fan passar els seus joves per
unes proves de les quals no tots en sortiran victoriosos, és a dir, amb vida. Potser
no estaven preparats per afrontar el dolor que significa fer-se gran. A la
nostra avançada societat no existeixen aquests rituals, almenys no de forma
específica. En quin moment entrem a l’edat adulta? Quan es considera que una
persona ha assolit allò necessari per a ser considerat com a gran? Què és allò
que es necessita? Aparellar-se? Engendrar un fill? Ingressar en el món laboral?
Potser... El laïcisme ha esborrat els rituals iniciàtics del cristianisme: naixement,
bateig, comunió, casament i funeral. Avui dia l’etapa de traspàs que és l’adolescència
s’allargassa fins al patetisme. Potser som fills de John Lennon o de Peter Pan.
Potser tenim por a fer-nos grans.
Fabrice Murgia reflexiona sobre aquest pas de l’edat
infantil a l’adulta. Utilitza dos crims paral·lels que coincideixen el 2006 i
van fer furor als mitjans. Dues històries reals: la de Bastian Bosse, el noi
que es va suïcidar després de disparar indiscriminadament a alumnes i
professors del seu institut; Murgia furga internet per a torbar-hi vídeos on Bastian
adverteix dels seus propòsits i n’explica el per què. “Als 18 anys vaig
aprendre que només es pot ser feliç si t’adaptes a la societat. Jo no ho he
fet. Sóc lliure!” I el cas de Natascha Kampusch
segrestada dels 10 als 18 anys. Murgia inclou a la versió espanyola referents
del crim d’Alcasser i sobretot de la seva mediatització. Alhora, seguint el
relat oníric, poètic tot i la cruesa dels fets i de conte de Grimm, una noia en
coma, versió moderna de la Blancaneus, dorm un son profund. El son de la
pubertat tot esperant despertar i renéixer transformada en el complicat món
dels adults.
Murgia utilitza uns casos extrems per a parlar-nos d’una
societat malalta, on els límits de la realitat i de la ficció es difuminen. Tal
com succeeix a la infantesa, els somnis i els malsons prenen una corporeïtat
tan real com la mateixa realitat que ens envolta. Per això ens persegueixen
tota la vida. La por i alhora l’atracció cap allò desconegut i irreversible com
és el fer-se gran, produeix un dolor tan incomprensible i esgarrifós com un
ogre. L’ogre que tots tenim dins i que anem aprenent a aplacar. Però què passa
si el deixem anar?
I és que potser tots som criminals en potència... A La tristeza
de los Ogros la noció del Bé i del Mal, de víctima i de botxí s’esborrona. Un follet
llest i malèfic, mig nena de l’Exorcista i mig Pepito Grillo, és el fil
conductor que ens va introduint cap a un espai de terror, alhora seductor i
tremebund. Interpretada a través d'una veu distorsionada per Andrea de San Juan, tan brillant la resta d'actors, Nacho Sánchez (Bastian) i Olivia Delcan (Laetitia). L'escenografia, el vestuari, la il·luminació i el so completen una poètica partitura de terror. L’escena està formada per un ciclorama on s’hi projecten la Laetitia
(noia segrestada) i el Bastian que, com dos youtubers, expliquen en directe els seus casos perpetrats darrera de dues finestres, que a la seva vegada ens recorden
dues grans pantalles de televisió. Un altre joc entre realitat i ficció que
introdueix magistralment Murgia.
Sensacional espectacle, imprescindible per a tots els qui
som o hem sigut adolescents. Bravo!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada