OLVIDÉMONOS DE SER TURISTAS
De Josep Maria Miró
Direcció: Gabriela Izcovitch
La Beckett
26/01/2018
Per què viatgem? Es pregunta Josep Maria Miró. I és que tot
viatge físic comporta un viatge emocional. Conèixer nous paisatges i noves
cultures ens qüestiona o ens reafirma sobre la nostra pròpia. En tot viatge,
inclús en els viatges organitzats, ens trobem en situacions imprevistes, ja que
les nostres reaccions lluny de la nostra zona de confort són sovint inesperades.
Aleshores què hi busquem lluny de casa? Per què viatgen una parella veterana (Lina
Lambert i Pablo Viña) a la cruïlla de fronteres que formen les cataractes d’Iguazú?
En principi podria semblar que volen fer-hi
turisme. Però el títol de l’espectacle ens adverteix que no és així.
Olvidémonos de ser turistas proposa un viatge interior i necessari cap a una
terra desconeguda, un refugi quasi oníric en algun punt inconcret i també
metafòricament al centre de les emocions. Un lloc on hi van a parar persones que
volen, malgrat tot, saber. Un lloc enmig del no-res pràcticament deshabitat on
trobar-se amb un mateix. És el terror i l’atracció fatídica del coneixement el
que conduirà inexorablement la parella per separat a un retrobament catàrtic. Una
peripècia tràgica amb tocs d’ironia, on la parella, cadascú pel seu compte, anirà
filant el seu destí. Si Josep Maria Miró acostuma a començar les seves obres
amb una pregunta, aquesta la comença amb no menys de vint preguntes, que anirem
descobrint respostes al llarg de l’obra.
Comença quan una parella de gent gran es troba un noi que
viatja sol i els acompanya un tros del viatge. Aquest simple fet desencadena
tota l’acció. Però no serà fins el final que descobrirem el vertader significat
del trasbals que provoca un fet tan aparentment insignificant. Després d’una
discussió matrimonial, la dona decideix abandonar el seu marit i iniciar un
viatge pel seu compte a territori desconegut. L’home intenta seguir-la. Al
llarg dels dos viatges ambdós s’aniran trobant una sèrie de personatges que com
ells, també fugen, es refugien, anhelen, busquen. Són els secundaris que
composen una magistral Eugenia Alonso i un solvent Esteban Meloni. Personatges
càlids, esperpèntics, absurds, clownescos, potser irreals com el capellà, la
dona que acompanya senyors lletjos o tristos a la seva habitació d’hotel, el
conductor d’autobús (òmnibus) que fuig de la ciutat i sobretot Fabián veí del
refugi final i la dona que asila persones que busquen ansiosament i no saben
què. Una obra amb una gran càrrega metafòrica sobre la recerca de la veritat
plena de situacions tant còmiques com tràgiques, “com la vida mateixa”.
Al muntatge tremendament auster de Gabriela Izcovitch queden
més ben marcades les escenes dramàtiques que les còmiques, que jo crec que també
hi són. Acompanyat d’una il·luminació fosca i dura, quasi tenebrosa, que desdibuixa
el contrast entre l’exuberància del paisatge exterior amb el desert interior dels
dos protagonistes. Una recuperada Lina Lambert desplega un ventall d’emocions
punyents i un Pablo Viña que de tant compungit com és el seu personatge en
moments no se l’acaba de sentir.
Una obra plena d’emocions que busca la veritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada