El sueño de un hombre ridículo
De Fiodor Dostoyevski
Direcció: Mario Gas
Ricardo Moya
Teatre La Gleva
18/01/2018
Som els humans tan virtuosos intrínsecament com pretenia
Rousseau amb el seu Bon Salvatge unit a la natura? Sentim la nostàlgia remota d’una
felicitat perduda en algun moment de la civilització? Són el racionalisme, la
ciència, la civilització perjudicials per a la felicitat dels homes? O bé som essencialment
malvats i corruptes de manera que el mal forma part del nostre ésser? El
cinisme forma part de nosaltres o bé la innocència és qui ens domina?
A El sueño de un hombre ridículo, el Dostoyevski més
existencialista, ens presenta un personatge dubtós aparentment aliè al món que
l’envolta, sense ambició, sense sentit, nihilista racional i un home ridícul. L’home
vol suïcidar-se. Però el dia assenyalat per a cometre el seu propi perjuri li
succeeixen dos fets que viurà com una revelació. Per una banda veu una estrella
al cel i per l’altra rebutja una nena medicant amb menyspreu. Això el porta a elucubrar
un somni on és conduit a una estrella on dones i homes viuen lliures i feliços
en una utopia on no existeix la propietat privada ni la por. Però és precisament
ell qui ensenya els seus habitants a mentir. A partir d’aquest moment comença
la decadència de la seva gent. Apareixen la gelosia, l’egoisme i el dolor. En
desvetllar-se del son al·lucinant, l’home ridícul rebutja la idea del suïcidi.
Consagra la seva vida a predicar la lliçó apresa durant el somni i a cercar la
nena ofesa. Ja ningú no el pot entendre, ni els habitants de l’estrella
somniada, ara corruptes i “civilitzats”, ni els de la terra que el veuen com un
llunàtic absurd, un home ridícul.
Darrera del text està la idea cristiana de la culpa i el
perdó, de la possibilitat de retrobar la feliç harmonia si es recupera l’amor al
proïsme i a la vida, de la promesa d’un món millor: “yo estaba dispuesto entonces a suprimir mi vida con su mentira, de un
tiro, mientras que mi sueño, ¡oh!, mi sueño se ha convertido para mí en
anunciador de una vida nueva, inmensa, regenerada y fuerte”. Amén! I doncs, què són els somnis sinó somnis, com deia Calderón, o potser sí que formen part de la veritat real en un sentit més freudià? L'espectador surt reconfortat de l'espectacle amb l'optimista idea que l'amor ho cura tot. Que així sia!
Ricardo Moya s’atreveix amb aquest ambiciós text i ho fa a
pèl, sense més artifici que una ampolla d’aigua buida entre els braços que
amanyaga constantment com a un nadó, una cadira i un tamboret. No necessita res
més per a lliurar-se amb autèntica emoció. Compta amb la direcció precisa de
Mario Gas. Junts van estrenar-lo al Maldà el 2002 i tot i que no el vaig veure,
sospito que els anys li van a favor del personatge. Una gran història servida
amb la concreció exacta que precisa un espai tan petit i proper.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada