XERRADA A L'ENLLAÇ DE L'ASSOCICACIÓ PROFESSIONAL DE GESTORS CULTURALS DE CATALUNYA - APGCC
05/11/2020
Teresa Petit
La cultura viu un moment VUCA acrònim en anglès de Volatilitat, Incertesa, Complexitat i Ambigüitat), de procedència militar durant la Guerra Freda. Segons David Márquez Martín de la Leona al seu blog Zeitgeist http://www.etilem.org/
Coordenades a tenir en compte:
1. CAPITAL: els diners s’estan monopolitzant cada cop més; els grans són cada cop més grans i els petits es van quedant arraconats. No és un bon moment per a qui depengui d’aportacions institucionals. En aquestes circumstàncies qui podrà produir?
a.
Qui
tingui capital suficient per a poder-s’ho permetre
b.
Qui
s’ho prengui com una afició o un hobbie
c. L’artista
“lumpenproletari” (Esteban Hernández del Confidencial) https://blogs.elconfidencial.com/espana/postpolitica/2020-05-09/cultura-pandemia-tecnologicas-concentracion-netflix_2587075/
): ho té malament perquè l’Administració no estarà molt pendent d’ell i la gent
cada cop té menys diners per a consumir cultura, alhora que les restriccions
produeixen por als consumidors/públic.
b) 2. NEGOCI: el mercat es bifurca en dos grups que són grans companyies i la resta. Qui treballi per una gran companyia ho tindrà més fàcil que les productores independents.
3. DIGITALITZACIÓ: Cal adaptar-se. No sabem si la convivència de formats: virtual/presencial ha vingut per a quedar-se o serà passatger. Ja havíem vist òperes i espectacles en streaming al cine que situen l’espectador amb una mirada privilegiada dins de l’escenari, amb angles impossibles, la preparació de l’actor, el camerino... Això és teatre? Potser pertany al món audiovisual.
Els intermediaris digitals creen noves dinàmiques de consum. ¿Què hagués passat si aquesta pandèmia hagués tingut lloc fa 10 o 15 anys, quan no hi havia banda ampla d’Internet? Com hagués afectat a educació, cultura, teletreball...? Nous canals de reproducció i consum: Spotify, Youtube, Netflix... La canalització de recursos produeix nous guanyadors i nous perdedors.
a. La
part negativa és que el públic s’acostuma a consumir cultura des del sofà de
casa a baix preu o de forma gratuïta i això provoca una desmonetització
de la cultura. La gent té la sensació que allò virtual és gratuït, estem
acostumats a pagar una quota baixa per a tenir accés a un catàleg immens de
consum (pel·lícules, sèries, música), com podem posar en valor la nostra
feina? Cada reproducció d’un podcast a Spotify suposa un cèntim per al
creador i el teatre mai no és viral.
b. La
digitalització en aquest moment és un mecanisme de concentració que
estreny la resta de sectors i augmenta les desigualtats.
La part positiva és que:
a. El
teatre es converteix en un producte més assequible, la gent pot veure
teatre des de qualsevol banda com un hospital
b. Es perd
la centralitat de Barcelona especialment per a companyies, festivals i
teatres d’altres bandes.
c. Hem
entrat en la intimitat de les cases de cadascú.
d. Ha
funcionat millor amb el públic més jove, aquell que no acostuma a anar
al teatre. A través del teatre en streaming podem arribar a públic que abans no
anaven al teatre.
e. Oportunitat
per a començar a pensar en dramatúrgies transmetia, hibridacions de formats. Potser ens hem de
plantejar una nova eina, nova forma d’expressió que parteix del teatre
sense ser-ho? Streaming? Radio teatre? Podcasts? Des d’un terrat a un altre, a
distància, darrera d’una mampara, amb pantalla transparent com una màscara, per
telèfon, per wapp...?
Anem cap a un model
híbrid de streaming i directe. En la transmissió en directe, Streaming, és
important que l’espectador entengui que és en directe. Com fer-ho? Amb interacció
amb el públic. Ampliar la retransmissió amb un col·loqui o un post-funció.
(valor afegit).
Algunes
companyies utilitzen la plataformes per a realitzar el seus espectacles en streaming:
(Scenicus o aranya zebra) facebook events, Scenikus (la primera
plataforma que ofereix a Espanya entrades i accés «online» per a un nombre
il·limitat d’espectadors a espectacles en directe, monetitzant cada entrada)
Aquest nou teatre
en streaming també té un cost (escenografia, vestuari, dramatúrgia, i
sobretot: un tècnic especialitzat en plataformes digitals) l'únic estalvi és en la mobilitat. Per tant, ens podem platejar vendre streaming a
preu de bolo? ja que l’únic que la companyia s’estalvia es el desplaçament?
Preu entrada: 15-20€ vs. Preu streaming 4-8€ (col·lectiu) encara que el 100% de la taquilla és per a la companyia, aforament il·limitat, però suposa una major
precarietat.
Tot i la
tecnologia i la inventiva de moltes companyies per a crear nous continguts per
a ser emesos en streaming, no acaba
de funcionar perquè la gent prefereix anar al teatre de forma presencial
que veure’l online la gent està cansada de pantalles: feina, reunions,
cursos, pel·lícules i sèries... La gent vol corporalitat, presència... La prova
és que les setmanes que durant la desescalada, quan els teatres han estat oberts
la gent s’hi ha llençat (per bé que els aforaments estaven al 50 o al 70%).
La cultura no s’aturarà. És un sector molt dinàmic i necessari. La cultura és un bé necessari. Però baixarà el nivell de vida de qui la produeixi.
Què podem fer?
1. Dividir
els grans lobbies de distribució, tant digital, com física, creant petites estructures locals de difusió
centrades en un valor afegit de qualitat, de proximitat d’atenció
personalitzada..., com Filmin (Cinema d’autor) vs. Netflix (Gegant
multinacional sèries mainstream), Amazon, HBO...
2. Els
moviments culturals reals no es limiten a crear, sinó que busquen o fabriquen
noves vies de distribució i recepció que acaben donant lloc a nous
valors de la creació.
3. Exigir
a les institucions un pla estratègic en quant al manteniment de la
cultura, la seva producció i difusió. (Consellera Àngels Ponsa davant el 75%
aforament a Madrid i tancament a Catalunya) Però alerta en basar la
productivitat tenint per descomptat que l’Estat proveirà (model francès):
a. Per una
banda l’Estat té una idea, la seva del que és i ha de ser la cultura,
que potser no és la que tenim els creadors i gestors culturals.
b. En
segon lloc: l’Estat per tant decideix
qui és subvencionable i quan i quina quantitat.
c. En
aquest moment el sector cultural no és prioritari. No ho és mai!
d. L’Estat
ha entès que el sector cultural no és més que la suma d’interessos d’una
sèrie d’agents culturals i que sovint poc o res tenen a veure amb la
cultura i amb el consumidor.
En aquestes
circumstàncies, cal reorganitzar els interessos individuals i
col·lectius amb noves coordinades i objectius, amb noves aliances i
agents que reflecteixin el moment actual tan excepcional. Reivindicar la
pluralitat de la cultura i sincronitzar-la amb la diversitat social a
través de l’exercici cultural. Entrem en un nou paradigma amb una nova
política de preus, que ens acosta a un nou públic. Pel fa a la
creativitat estem parlant de creacions holístiques on la suma de les
parts és més important que cadascuna d’elles, formules comunitàries on
els rols dins de la companyia queden desdibuixats i potser és un moment de treure
els diners del centre de les discussions i pensar en la creativitat.
S’obre un període
de reflexió en profunditat sobre el teatre que hem estat fent fins
ara, el que volem fer a partir d’ara, en quin lloc respecte la
societat ens trobem, com ens veu la societat, fins a quin punt reflectim la
seves pulsacions, pors, alegries, somnis... Hem de buscar la manera d’arribar
a la societat, organitzant-nos de forma col·lectiva com a sector.
S’imposa una forma híbrida de recepció que obre la porta a noves
formules d’expressivitat.
I no només la
qüestió econòmica que evidentment és molt important, sinó també la dels
creadors, intèrprets, músics: com i per a què assajar alguna cosa si no tens la
certesa d’estrenar-la, si molt probablement et tancaran el teatre a mitja temporada
o només estrenar com ha passat amb la Dona trencada al TNC, si amb la
reducció d’aforament no sortiran el números ni per a la sala ni per a la companyia?
La cultura no és
allò que els que ens hi dediquem volem que sigui, sinó el que la gent,
els consumidors practiquen. Els factors externs provoquen un moviment a
la roda. Els creadors i gestors culturals no podem ser els pessimistes
que frenem una roda que està accelerant-se.
Potser és el moment de reflexionar i fer autocrítica humil. Hem
d’inventar-nos un nou concepte. La situació es precipita, falta distància
per a poder crear, per a poder produir i parlar del moment històric que estem
vivint.
Hauríem d’abandonar el concepte “sector cultural” i actualitzar-lo per “societat cultural”, on gestors, creadors, consumidors estiguem junts. Fins ara cada creador estava pendent de la seva obra creient falsament que si era bona, sortiria endavant. Ja no podem parlar de “cultura de masses” sinó d’una multiplicitat de masses amb singularitat i identitat pròpies a qui subministrar de manera directa i personal els continguts culturals que necessiten. Hi ha una gran diversitat. Això implica canvi del qual cap sector, disciplina, model cultural, cap país n’està exclòs.
No tenim altre
remei que adaptar-nos-hi
Hem estat educats
en un món de la postmodernitat, l’hiper-consumisme on l’individu és tractat com
a sobirà absolut en l’abundància perpètua. Cal una reflexió profunda en aquest sentit.
Amb la generació
Tap (Josep Sala i Culell), filla de la fal·làcia del Maig del ’68, filla de
la transició polítca espanyola on “tot estava per fer i tot era possible”,
aquesta gent van copar tots els llocs de poder, també dins de la cultura, i es
neguen a abandonar. (la fal·làcia del Maig del ’68 “La revolució divertida”
Ramón González Férriz).
El pessimisme
s’estén tant fàcilment com l’optimisme. Antonio Gramsci deia: «Sóc un
pessimista degut a la meva intel·ligència, però un optimista degut a la meva
voluntat». L’optimisme és una manera de viure. Els creadors i els gestors
culturals ajudem a que l’engranatge de la societat funcioni. La cultura ha d’anticipar-se
al futur de la societat, mai anar-li al darrera.
Xarxa de
productores : https://xarxaproductores.cat/formacio/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada