LES TRES GERMANES
Anton Txékhov versió de Marc Artigau, Julio Manrique i Cristina
Genebat
Teatre Lliure – Sala Fabià Puigcever
11/12/2020
Magnífica versió sense apel·latius d’una obra magnífica, què
més es pot dir?
L’escenari forma una elegant peixera, una bombolla de vidre que aïlla
els personatges de la realitat, però amb tot, que propers que se’ns mostren. No
tant per les actualitzacions del text (ara utilitzen mòbils i altres artefactes
moderns) sinó per la magnífica interpretació de tots els actors en una versió
esplèndida on, a demés del drama de Txékhov on les tres germanes volen anar a
Moscou, s’hi afegeix un drama molt més contemporani i, crec, molt més
angoixant. En un món en decadència i autodestrucció apressant com el nostre, un
món que envelleix acceleradament cap a un abisme que sembla insalvable, quin
desig podem tenir ja? Ni tan sols l’esperança, encara que fàtua si es vol, d’anar
a Moscou. Ni enlloc. No ens queden desitjos. No en podem tenir. Sabem que som
la última generació que viurà en aquest balafiament absurd. Els que ens
segueixin, hauran d’intentar recomposar el que hem estat embrutant, destruint,
malbaratant.
Però la versió d’Artigau, Manrique i Genebat parla de molt
més que això, perquè Txékhov enalteix els personatges amb llargs parlaments
profunds alhora que intel·ligibles. Ah, el plaer de la paraula, de l’acció interior!
Com els personatges de les Tres Germanes, una obra coral, nosaltres també estem
davant d’un canvi paradigmàtic, on, com deia, no s’albira un futur gens esperançador
per a ningú. Ni tan sols per als qui se n’aprofiten, els qui se n’estan
enriquint. Per tant, molt oportú resulta el muntatge.
Amb una continguda emoció, els personatges conformen un
fresc perfectament actual, on hi destaquen, no només les tres germanes, sinó
tots els personatges, que en són igualment co-protagonistes. No puc ressaltar
la magnífica Irina d’Helena Tarrats, sense parlar de la immensa presència de
Lluís Soler o de l’entranyablement hortera de Natàlia de Mireia Aixalà, o del
vacu conformat Víctor de Jordi Rico, o la tremendament humana Olga de Cristina
Genebat... Tots estan esplèndids. Amb un clímax íntim en l’escena cada cop més
enfosquida de les tres germanes al segon acte. I un espai sonor subtilment
sublim de Damien Bazin, que crea una festa en off que podem pràcticament visualitzar
sense veure’n res. També molt remarcable el vestuari de Maria Armengol, un tant
intemporal i molt elegant.
Manrique introdueix un pròleg de presentació força escaient
i un final que si bé traeix l’obra de Txèkhov, amb el que he dit més amunt,
tant li fa, ja que amb tot, els personatges no aconseguiran els seus desitjos,
o tanmateix, potser quan ho facin ja és massa tard.
Un dels imprescindibles de la temporada. No se la perdin!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada