dissabte, 17 de setembre del 2016

I ÉS QUE ENS FEM GRANS

El padre
Florian Zeller
Héctor Alterio
Teatre Romea
15/09/2016

La temporada de Focus no podia començar millor. Aquesta setmana ha fet aixecar la platea sencera de La Villarroel i del Romea. I, encara que ja sabem que el teatre català, o potser hauria de dir barceloní, està constituït per clans, famílies o tribus, des d’aquí ens n’alegrem.



Ahir els fantàstics clowns argentins de Termina Mal van arrencar la riallada i un fervorós aplaudiment a la Villarroel amb el seu frenètic Othelo. Una versió molt lliure de l’obra de Shakespeare, que mereix ser comentada amb més deteniment en un altre post.

L’estrena d’El padre del francès Florian Zeller al Romea, autor també de La madre que s’estrenarà a la Villarroel el gener amb Emma Vilarasau dirigida per Andrés Lima, va ser tot un èxit. I aquesta festa del teatre que és el veure el públic entregat es va produir per la fantàstica interpretació d’Héctor Alterio en el paper de pare. Podríem dir que està en el seu moment de màxim esplendor, sinó que l’edat i la immensa trajectòria ens fan dubtar. Als seus vuitanta-set anys suporta el pes i la tensió diària d’una obra d’una hora quaranta minuts! Només aquest fet ja és un valor per sí mateix que demostra un amor i un compromís amb el teatre, potser també una addicció, difícil d’entendre en altres professions. Però no s’atura aquí la seva genialitat. I és que, senyors, està magnífic dalt de l’escenari! Difícilment es podria imaginar una millor interpretació del personatge, tan ple de matisos, amb un dibuix d’emocions tan clar i commovedor.

L’obra parla de la demència senil. El pobre Padre, pateix un Alzheimer que el desconcerta. No pot dilucidar entre la realitat circumdant i la seva pròpia realitat. El tema és trist, molt trist, però Zeller li sap donar la volta convertint-lo en una tragèdia còmica, amb ressonàncies de thriller. El punt de vista és el del malalt fins el punt que arriben a confondre l’espectador fins a dubtar de quina és en veritat la realitat. I és aquest element que li dóna comicitat i alhora la converteix en tragèdia. El desconcert, el desig, la por, la ràbia, la indefensió, la desesperació... són temes tractats amb delicadesa a l’obra. José Carlos Plaza ha fet un gran encert en la direcció del protagonista per bé que ha descuidat una mica més la resta d’actors, tot i que Ana Labordeta, la filla abnegada, s’ofereix generosa al paper. Els experts, psiquiatres i psicòlegs, hi veuen alguna llicència pel que fa a la construcció del personatge central, com el vigor que mostra, però és que el teatre tampoc és la realitat!

Hi ha una tendència d’obres que parlen de la vellesa a la temporada d’enguany? Ja vam parlar del magnífic Dorine y André de la companyia basca Kurunka Teatro al Poliorama el mes de juny que tractaven el mateix tema amb una sensibilitat i una poesia que ens va commoure. Un enfoc molt diferent del mateix tema és el que donen Jordi Sanchez i Pep Anton Gómez a Avui no sopem que està fent temporada al Condal, també producció de Focus. Una comèdia molt més nostrada, que ens parla d’uns avis catalans (Maife Gil i Jordi Banacolocha), esclavitzats per l’egoisme i la tirania dels seus fills. En aquest cas, una filla de quaranta anys incapaç d’independitzar-se (Mercè Martínez) i els cangurs imposats pel fill (David Bagès). Intranscendent i divertida, fa el fet per a qui vulgui passar una bona estona.


I jo em pregunto si aquesta tendència no ve marcada precisament per l’envelliment d’aquella generació que un dia van propagar la moda Hippy de l’eterna joventut?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada