dijous, 29 de setembre del 2016

UNA ESCULTURA DE 100 METRES

D'ON SOM D'ON VENIM
de Xavier Escribà
Galeria Marc Domènech
29 Setembre - 14 Novembre 2016
@galeriadomenech @EscribaXavier

De vegades la casualitat, la sort, es fan tangibles. Així va ser ahir mateix que es va donar la feliç coincidència de ser per Barcelona, tenir un cert temps lliure i trobar-nos amb Xavier Escribà, l’artista de Terrades, amb obra als museus Centro de Arte Reina Sofía (Madrid), Eestikunsti Museum (Tallin), Fonds Municipal d’Art Contemporain (Paris) i a nombroses col·leccions privades d’arreu del món.
Precisament, seguint amb el fortuna del fat, ens explica que avui mateix inaugura una exposició a la Galeria Marc Domènech (Ptge. Mercader, 12), just al costat d’on ens trobàvem. http://www.galeriamarcdomenech.com/ca/exposicions-pintors-barcelona/xavier-escriba-don-venim-som 



I la fortuïtat fa que tant ell com el galerista disposen de temps per a mostrar-nos l’obra, a porta tancada, en exclusiva per a nosaltres sols. Ens diu que D’on venim, on som, títol de la peça, és una obra efímera, única, quasi performàtica, que mesura no menys de 100m. Això ens encurioseix i ràpidament ja som dins de la galeria. Es tracta d’un esquelet metàl·lic que l'arquitecte Santi Cabús ha ajudat a dissenyar i capes de pintura formant un tub que ressegueix les parets dels dos pisos de galeria. Una experiència espacial i temporal que ens endinsa en la biografia de l’autor des del moment del seu naixement fins l’actualitat. A més anys, més capes de pintura que formen un degoteig solidificat i suau al tacte. M’agrada l’art que participa de tots els sentits, també del tacte! Així la corda que ressegueix la vida del pintor es va fent cada cop més gruixuda. Les experiències, el bagatge, la mateixa vida va agafant un volum i consistència. La motxilla es va emplenant, el riu es va eixamplant, el camí és cada cop més ample... Però no per això és més planer. La serpentina de la vida va entortolligant-se per les sales de la galeria formant una dansa que oneja amb un moviment que podria semblar el d’una faldilla plisada al giravoltar. Tots els trams de dos metres són desmuntables i disseccionats en anys i mesos, no sempre equivalents. Així podem trobar un tram on només hi passen 8 mesos o bé un altre on hi passen 6 anys i 1 mes. Aquesta reflexió sobre el temps viscut, sobre la condició efímera de l’existència, Escribà ja va començar a estudiar-la als 24 anys, quan la seva vida va canviar en va anar a viure a París i descobrir el seu estil a base de capes de pintura. Així va crear una obra cap i cua amb seccions de colors primaris i colors complementaris. Des d’aleshores ha experimentat en diferents obres de capes que van sobreposant-se les unes a les altres, com màscares que cobreixen una realitat. Des d’aleshores la vida, per a Escribà, es divideix en seccions de 24 anys. Als seus 47, està a punt de finalitzar la segona etapa.


En l’obra que exposa actualment hi ha treballat durant set intensos mesos al seu estudi de Masarac (Alt Empordà) i ho exhibeix en un racó de l’exposició on mostra les moltíssimes capes de pintura impregnades a l’únic pinzell que ha utilitzat i a l’únic pot de pintura, ara embotit de colors i formes estranyes. Art contemporani accidental! L’exposició s’acompanya d’un llibre i per a qui vulgui adquirir un tram de vida de l’artista també se l’obsequiarà amb una mostra de les capes que de forma venturosa van anar caient al terra del seu estudi. Actualment Xavier Escribà participa al projecte Pàgina 23 / art & utopia https://www.facebook.com/pagina23/ que ha organitzat Clarie Cayla, la seva dona, un espai a l’Alt Empordà de trobada d’artistes per a parlar, exposar, fer tallers..., i beure un bon vi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada