FESTIVAL TNT EXPLOSSIU
30/10/2016
@Festival_TNT
El teatre que veiem a casa nostra és d’una molt bona factura però sovint es queda una mica curt de mires. Les escasses propostes més radicals provenen de fora i apareixen amb comptagotes als nostres festivals i ocasionalment a la cartellera. Només l’Antic Teatre, l’Hiroshima i ocasionalment el Mercat de les Flors o el Lliure contenen una programació amb propostes més aventurades. Les companyies d’aquí que fusionen llenguatges, que els estripen, que experimenten amb l’escena més enllà de la seva teatralitat tenen poca sortida dins de la nostra dolça i malmesa Catalunya. Aquí resulta impensable que algú tan agosarat com Rodrigo Garcia, que va inaugurar el festival de Terrassa, sigui director d’un centre dramàtic nacional, com el de Montpelier o Philippe Quesne que ho és del Centre Dramàtic Nacional de Nanterre. Per això, Pep Pla, director del TNT (Teatre de Noves Tendències) ha convidat una munió de programadors estrangers. Justament per a donar sortida a les nostres companyies més agosarades. I aquestes ideen les seves propostes per a ser exhibides a l’estranger. Ahir a Terrassa es parlava més l’italià, l’alemany, el francès o l’anglès, que el propi català. El TNT propicia sinergies de col·laboracions més enllà de les nostres fronteres.
UNA REALITAT MASSA DURA PER A SER
EXPRESSADA PLANERAMENT
PLACIDO MO
MAGDA PUIG
@Placido_Mo
Magda Puig s’estrena en la direcció amb un muntatge de
carrer. Plácido Mo, títol de la seva proposta, és el nom d’un col·lectiu de persones
que viuen o han viscut al carrer. Es troben els dilluns a les 16’00h per a
compartir experiències a twitter. Els trobareu a @Placido_Mo . Arribem al
Teatre Principal i el polifacètic Ricard Soler (Obskené) ens dóna uns
auriculars amb un dispositiu per a seguir les accions que tindran lloc al
carrer. Fa una tarda fantàstica i ve de gust de passejar pel centre de Terrassa
amb els auriculars que van emetent músiques des de la Teresa Rabal a cançons
afrojazzístiques. Pell carrer Sant Pere, la Plaça Vella hi apareixen petites
accions que ressegueixen la nostra comitiva d’espectadors. Seguim el
tècnic-monitor mentre escoltem una veu en off que ens va marcant indicacions
sobre el recorregut, ens dóna estadístiques i documentació de les persones
sense sostre i sobretot, sentim les veus dels qui viuen aquesta tragèdia en el
seu dia a dia. La seva quotidianitat conviu massa desapercebuda al
nostra voltant. “Em passo hores a l’autobús donant voltes. De vegades m’hi
adormo” “A l’hivern és quan és més dur” “Sovint vaig als lavabos del parc
perquè són gratuïts. Al bar has de consumir per utilitzar-los”. Testimonis tant
esfereïdors que contrasten amb les botigues i els passejants del centre de la
ciutat. Agafem un bus i jo penso que ens portaran a una altra realitat més
allunyada del centre, la realitat dels barris perifèrics de la ciutat. Però no
és així. L’autobús es passeja pel centre, ara sense interès després d’escoltar
aquells que no tenen veu, fins que l’autobús ens deixa prop del parc de
Vallparadís, on sentim, sempre des dels auriculars, el testimoni d’una persona
el primer dia que dorm al ras, literalment sota d’un pont. Ho fa bocaterrosa
per a poder fugir corrent en cas de necessitat.
La proposta de Puig és molt bona, és original i està ben documentada.
Però al meu entendre, és poc incisiva, li manca “mala llet”. S’albira el que
ens vol explicar, però es queda en una bonhomia que no li escau al tema.
TETATRÈMOL
ANARCHY
SOCIETAT
DOCTOR ALONSO – SEMOLINA TOMIC
@semolinika @anticteatre
A la sala Amics de les Arts totes les butques estan ocupades
alternativament per una guitarra
elèctrica i un amplificador. El públic no sap si seure a terra, empunyar una
guitarra o intentar acomodar-se al breu espai que queda a la cadira, com per a
no molestar. La vehement Semolina Tomic està espatarrada a terra, com un ninot
trencat, com una marioneta sense fils. Comença un llarg sermó sobre l’anarquisme
català just abans de la Guerra Civil, que Georges Orwell va glossar al seu Homenatge
a Catalunya. La meva àvia sempre m’havia dit que la Guerra es va perdre per
culpa de les baralles entre comunistes i anarquistes per tant no els he tingut
massa simpatia ni als uns ni als uns altres. El públic finalment ha agafat la
seva guitarra i de tant en tant algú
toca un subtil arpegi sense tenir-ne ni idea. Finalment es produeix l’esperada ciclogènesi
explosiva de Semolina. S’aixeca, es crepa
la melena a l’estil del personatge de Síndrome dels Superincreibles i ens
mostra tot el seu potencial arravatador, estrident, esbogerrat que no és poc,
amb un ball pogos de tetes desmelenades. El públic l’acompanya fent
saltar les cordes de les seves guitarres estridents en un guirigall eixordidor que
no cessa fins que ella mateixa ens ho demana. Semolina teixeix un estrany
lligam entre els revolucionaris del POUM o de la FAI i el moviment punk dels
anys vuitanta mentre les seves tetes ballen frenèticament. Tetes aquí, tetes
allà, tetes amunt i avall, d’un costat de l’escenari a l’altre, donant voltes i
tombarelles com un trapezista de circ. Tetes com flams rebotant, tetes com pèrgoles
pendolejant, com nòries de parc d’atraccions. Un tsunami de tetes que envaeixen
l’escena en un ritual punk alliberador. Tetes que giravolten, que es gronxen
desesperadament, tetes invasores... Un calidoscopi de tetes que fa pensar en un
Ganesh amb tetes enlloc de braços multiplicats. Una catarsi tempestuosa de la
qual el públic en surt més que excitat, catatònic. A la Semolina li plouen un
munt de propostes dels programadors, que ha preparat aquest pectoral espectacle
en coproducció amb la Societat Doctor Alonso.
UNA CRUA REALITAT
MEXICANA
VERACRUZ.
NOS ESTAMOS DEFORESTANDO O CÓMO EXTRAÑAR XALAPA
LAS
LAGARTIJAS AL SOL
Luisa Pardo
Nova Jazz
Cava
@Lagartijatirada
El teatre document que proposen La Lagartijas al sol és en
realitat una conferència sobre la creixent degradació de la corrupció a Mèxic, concretament
l’estat de Veracruz i de la ciutat
de Xalapa. És el segon muntatge de la companyia del projecte La Democracia
en México per a denunciar la connivència entre narcotraficants i polítics a la
República mexicana. Luisa Pardo no fingeix el dolor que li provoca l’assassinat
de l’activista Nadia Vera i del fotògraf Rubén Espinosa.
El monòleg-conferència comença amb la lectura de textos històrics
sobre la política mexicana des de principis del s. XX amb la dictadura de
Porfirio Díaz fins l’actualitat, passant per la pèrdua dels estats de
Califòrnia, Nou Mèxic, Texas, a la institucionalització del partit
revolucionari, el PRI. Parla dels cartels de la droga, autèntics lobbies de
poder, gàngsters amb poder polític, assassins i violadors empoderats pel govern.
Parla de la creixent desforestació de Veracruz i de la inseguretat pels carrers
de la seva estimada ciutat Xalapa. I parla sobretot de les amenaces acomplertes del governador de
Veracruz, Luis Duarte a Nadia Vera i Rubén exiliats a DF i tot i així,
exterminats, assassinats allà. Hom té la sensació que a Mèxic van començar
malament i van cap a pitjor. No crec que Luisa Pardo pugui tornar a casa seva si
no canvien molt les coses. I no tenen pinta de fer-ho.
No és un espectacle teatral, el text no és excessivament dramàtic
per bé que sí que resulta tràgic, però la força que conté i l’autenticitat amb
què s’expressa són colpidors.
SMART
ALL IN
ATRESBANDES
Mònica
Almirall, Miquel Segovia, Albert Pérez i Melcior Casals
A la sala
Maria Plans
@ATRESBANDES
Atresbandes saben que tenen més opcions fora que a
Catalunya. Ja han estat al Festival d’Edimburg i han fet temporada a diferents
sales angleses i per això exploten la seva vessant parateatral de comunicació i
expressivitat. En diferents episodis ens mostren una quotidianitat que rossa l’absurd:
una conversa sobre la necessitat o no d’emmagatzemar records, la necessitat de
la felicitat, un àpat desconcertant a partir d’unes classes d’anglès, una
discoteca... Amb una mínima producció que cap dins d’una burda capsa de cartró
i un exuberant disseny de llums, l’escena es va reconvertint al so de diferents
músiques en espais més o menys concrets. La proposta és bona i resulta original
però encara li queda una bullida fins que pròximament s’exhibeixi a la sala
Hiroshima de Barcelona, ja més rodada i amb un ritme més fluid.
UNA SOLEDAT COMPARTIDA
L’EFFET DE
SERGE
PHILIPPE
QUESNE
Teatre
Alegria
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada