DAVANT LA
JUBILACIÓ
De Thomas
Bernhart
Direcció
Krystian Lupa
Co-producció
Temporada Alta-Teatre Lliure
Teatre
Lliure – Gràcia 13 Gener 2017
Krystian Lupa ha estat anteriorment a Catalunya. Al festival
Temporada Alta hi hem pogut veure els seus Tala (2014), Waiting room.0 (2011), Persona.
Marilyn (2010) o Kalkwerk (2007). A l’edició del TA 2016, Lupa ha escollit el
teatre de Salt per a estrenar-hi un Thomas Bernhart, amb tres actors catalans
de categoria: Mercè Arànega, Pep Cruz i Marta Angelat. L’obra és Davant la Jubilació, una història sobre
la impossibilitat de desfer-se del propi passat. Bernhart es va basar en un cas
real per a escriure-la el 1979. Un any abans el primer ministre de
Baden-Württemberg, Hans Filbinger, va haver de dimitir en fer-se públic que
havia estat jutge de la marina hitleriana i que havia signat nombroses
condemnes a mort. Prèviament a aquests fets, Filbinger havia expulsat Claus
Peymann, amic de Bernhard i director de moltes de les seves obres, com a
director del teatre estatal de Stuttgart, acusant-lo de col·laborar amb els
terroristes de la RAF. Bernhart volia mostrar com el nazisme no estava encara eradicat
a Àustria els anys setanta. Potser per això va prohibir que les seves obres s’estrenessin
mai al seu país. I és que els canvis de camisa són i han estat tan freqüents també
al nostre país! Per exemple, l’Avi Gual va ser l’alcalde franquista del meu
poble fins que va arribar la democràcia, en què va seguir ostentant el càrrec
sota les sigles de CiU. I no cal recordar que al govern espanyol encara ara hi
ha força càrrecs que havien estat membres de Fuerza Nueva. Lupa reprèn aquesta
història alarmat pel ressorgiment dels moviments d’ultra-dreta a centre Europa.
Per més anys que passin, ja setanta-dos des del final de la Segona Guerra
Mundial, sembla impossible desfer-se del virus del nazisme. Quan la situació social
i en aquest cas econòmica es tensa per una crisi devastadora, un sector de la
població, potser el més damnificat, tendeix a radicalitzar-se cap a postures
extremes, recordant un passat que, creuen, hauria estat gloriós.
L’obra presenta tres germans moments abans de la celebració
anual que festegen privada i clandestinament a casa seva, l’aniversari de Heinrich
Himmler, ideòleg de l’Holocaust i creador dels camps de concentració i d’extermini.
Vera planxa la toga de jutge del seu germà i el vestit de coronel de les SS que
lluirà durant la celebració. Rudolf (Pep Cruz), el germà, ara és jutge i està a
les portes de la jubilació, després de passar-se deu anys amagat a la carbonera
per haver dirigit un camp de concentració, ha aconseguit una mena de sobreseïment
del cas. La seva germana i amant Vera (Mercè Arànega) és una supervivent sense
massa criteri, al meu entendre. Un animaló indefens que suporta qualsevol
humiliació amb l’únic objectiu de sobreviure. Serveix com una esclava el seu
germà i mira cap a una altra banda quan les escenes resulten massa esfereïdores.
Qui resisteix contra tot pronòstic és Clara (Marta Angelat), una intel·lectual
d’esquerres immobilitzada en una cadira de rodes, incapaç de revoltar-se, de
prendre la iniciativa, de denunciar el seu germà a qui no suporta. Una
al·legoria de la democràcia ressorgida després de la Guerra, maldada, mutilada
i sense esma per a delatar el que “tothom sap i calla”. Marta Angelat broda un difícil paper amb escasses rèpliques, amb uns llargs i eloqüents silencis on podem llegir tota l'amargor, ressentiment i frustració que la tenen postrada. La genialitat de Bernhart aconsegueix fer-nos propers
aquests tres personatges, a moments tendres, a moments monstruosos, en tot cas
molt humans.
La situació resulta densa, opressiva, sufocant a aquella
cambra rònega, descolorida i amb vestigis d’un passat millor. Els personatges necessiten
obrir la finestra per a respirar. Es senten vexats, fastiguejats, mortificats,
enclaustrats a una gàbia des d’on amaguen la seva identitat, vivint una vida de
mentida força comú pel que ells mateixos diuen. I aquesta situació resulta
reveladora de la hipocresia de la societat que amaga allò que no vol veure. La
direcció de Lupa treballa en aquest sentit opressiu en una obra que dura poc
més de tres hores i mitja. Però no s’espantin! El teatre de Lupa embolcalla i
com una manta càlida o com una serp tremenda, no et deixa anar fins el final,
quan encara te n’has quedat amb ganes de més. Que no s’acabi! En vull més! Droga
dura.
caram Teresa! quina crònica! fan ganes d'anar-hi!
ResponElimina