L’hostalera
Carlo
Goldoni
Direcció Pau
Carrió
La Perla 29
20/01/2017
La Biblioteca de Catalunya s’engalana aquests dies com una
típica trattoria italiana, una locanda dels anys seixanta per a rebre L’Hostalera de Goldoni.
Les cordes d’una fina guitarra guien els espectadors cap a les respectives
taules adientment avituallades amb tovalles
de quadres, una pinta de vi garrafó i una gerra d’aigua clara. Tothom somriu
expectant la funció. Només ens mancaria parlar un italià amb accent del sud: “Certo, caro amico, cosa buona il teatro!”
L’ambientació no pot ser més càlida, més acollidora i més, per a què no
dir-ho?, més Goldoniana. Que lo
spettacolo inizie!!
Gran encert la tria de l’espectacle que, com tots els bons
clàssics, conserven la seva vigència, i subratlla els vicis i frustracions de
la condició humana, en un intent tant còmic com tràgic de la nostra incapacitat
per a superar-los. Goldoni va viure el naixement i prosperitat d’una nova
classe social, la burgesia de qui en fa mofa, és clar. El sintetitza en la
figura grollera i esperpèntica del Comte d’Albafiorita (Marc Rodríguez). Un nou
model social presidit per un mercat inclement on el poder adquisitiu és l’únic
poder vàlid. On la cultura, el bon gust o la bona educació resulten
innecessàries per al “triomf”. Un model descregut i desacomplexat on tot,
absolutament tot, es converteix en mercaderia. Un model que Goldoni va saber copsar
el 1753, data de l’estrena a Venècia de L’Hostalera, i finalment el model que
encara impera i que per cert la crisi que patim hauria de posar com a mínim en
entredit.
Goldoni també ridiculitza una decrèpita aristocràcia, cada
cop més decadent, passada de moda i gorrona,
encarnada en el personatge del Marquès de Forlipopoli, un autèntic Capitano de
la Commedia dell’Arte que encarna un Javier Beltrán, al meu entendre més pròxim
a un señorito de los madriles dels anys cinquanta que a un aristòcrata florentí.
I no tant per l’idioma, sinó més aviat pel seu “porte”. L’hostalera Mirandolina
que porta de bòlit els seus clients, fins i tot els més misògins com el
Cavaller de Ripafratta (David Verdaguer), és qui talla el bacallà. I alhora
també, qui ens serveix uns magnífics rigattoni amb ragú durant la mitja part que
assaborim complaents mentre ens acaronen unes notes festives que recorden el
Festival de San Remo 1960, Domenico Modugno, Tony Dallara, Renato Rascel,
Mina..., e tutti quanti. Laura Aubert
té el talent i la gràcia més que suficients per a brodar la Mirandolina
desimbolta, moderna, espavilada que sens dubte pretenia Goldoni. I vet aquí, al
meu entendre, on rau la troballa de Goldoni. Precisament en descriure una dona empoderadora
del seu gènere. Una empresària, per a qui la companyia masculina fa més nosa
que servei. Una dona que menysprea tot amo o patró. Una dona pragmàtica que traurà
profit de cada situació i encara es permetrà riure-se’n amablement i sense ser
descoberta. Una dona independent que valora massa la seva llibertat per a
lligar-se a ningú. Per a qui l’amor no és sinó un joc, un simple divertimento.
L’obra té tots els ingredients per a una bona cocció i un
saborós àpat en comunió, per bé que en moments resulta innecessàriament estrident
i això alenteix el ritme que demana la funció. I és que com diu el mateix
Goldoni a una irònica carta al seu mecenes, l’Il·lustríssim i Excel·lentíssim
Senyor Senador Giulio Rucellai, Patrici Florentí, Cavaller de l’Ordre de Sant
Esteve, Secretari de la Jurisdicció, etc: “(...) ningú millor que vós sap com n’és de complicada la creació d'una comèdia,
i a quantes lleis està subjecta, i com n’és de fàcil equivocar-se a representar
la natura.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada