dilluns, 2 d’abril del 2018

L’HUMOR ÉS UNA COSA MOLT SÈRIA


MALA BORMA
De Jordi Casanovas
Direcció Marc Angelet
Sala Muntaner 01/04/2018


L’humor forma part intrínseca de l’ésser humà. És necessari per a sobreviure i adaptar-se al medi. Malament qui no tingui sentit de l’humor. L’humor ens consola, ens ajuda a interpretar l’entorn, ens distancia en moments terribles i sobretot, ens cohesiona com a grup. Qui riu d’aquesta broma és qui està dins del grup, qui no ho fa, és que n’està fora. L’humor per tant, exclou. I és que hi ha qui es riu dels altres i qui ho fa d’un mateix. Hi ha diferència entre Tortell Poltrona i Bertín Osborne y Jorge Arévalo. Per favor!! Així, doncs, l’humor té unes arrels biològiques però és la cultura qui regeix les seves normes i els seus límits. Si és que en té? I això és precisament el que es qüestiona Jordi Casanovas a Mala Broma: on estan els límits de l’humor? Què diferencia una broma d’una putada? Què es considera de mal gust o de mala educació? És el context? És qui expressa l’acudit o la broma? És la intenció amb la que ho fa? Fins on podem suportar una broma?

FOTO de David Ruano

Els tres personatges de Mala broma, excel·lentment interpretats per Anna Sahun, Ernest Villegas i Òscar Muñoz, es fan bromes de mal gust, bromes fortes que no poden suportar. Per què? Per ofendre? Per aconseguir un lloc de treball? Per alliçonar? Per a demostrar o demostrar-se de què són capaços? Probablement per a totes aquestes coses. En tot cas no crec que ho facin per a fer riure. Tot i que a l’espectador sí que ens en fa. Casanovas posa els tres personatges al límit per tal de treure’n el millor i el pitjor de cadascun.

Però un cop més, aquesta estructura de broma sobre broma i broma encara més forta, que Marc Angelet relaciona amb La trampa final d’Ira Levin o La Huella d’Anthony Shaffer, i jo hi  afegiria referències a Jo, qué noche! de Martin Scorsese o The Game de David Fincher... Doncs aquesta estructura de broma pesada que es va enrevessat, serveix a Casanovas per a treure a la llum (de l’escenari) temes tant actuals com atemporals: les qüestions de gènere, laborals, de parella, d’amistat, la soledat, l’èxit, la felicitat... Casanovas ho fa al seu estil: col·loca l’acció aquí i ara. Però ho fa de manera que transcendeix el temps i l’espai. Els personatges tenen els seus propis noms a escena i la situació que es planteja és tan actual que podria estar passant a qualsevol de les nostres cases, sinó que la trama els porta al límit. Però les qüestions centrals de què parla Mala Broma, ens qüestionen posant-nos un mirall brutal que no sempre volem acceptar.

Bravo, bravo, bravo! La sala Muntaner ha exhaurit les localitats des de l’estrena i segurament seguirà així tota la temporada. Èxit merescut per a autors, directors i actors que ens tracten al públic d’éssers intel·ligents. Gràcies!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada