QUE REBENTIN ELS ACTORS
Gabriel Calderón, text encarregat per Le Théâtre des
Quartiers d'Ivry-Paris-France
Direcció Gabriel Calderón
Sala Tallers
05/04/18
Fa poques setmanes va morir la meva àvia. Es deia Teresa,
com jo. Vaig tenir la sensació que moria tota una generació amb ella. Amb 98
anys, era una de les poques supervivents a la guerra, a quaranta anys de
franquisme, a la transició, al pujolisme, al procés. Una generació de
combatents que mai més no es repetirà. La seva discreció no li permetia parlar
del seu passat. Ara amb ella han mort tantes vivències, tanta memòria, tantes
experiències que emplenarien un buit en la meva història, en la meva identitat.
Ens van faltar tantes converses... Què no donaria per a passar una estona amb la
meva àvia, per a compartir i fer-me meu el seu passat. Tant de bo tingués una
màquina del temps que me la retornés, viva i clara com ha estat sempre durant
tots aquests anys!
Gabriel Calderón fa un experiment teatral a partir d’una
frase del president Mujica, per a superar la memòria històrica de culpes i
perdons, revenges i injustícies. Mujica va dir que els protagonistes de la
història havien de morir, més que això, havien de “rebentar” per a que el país
superés una etapa negra. Aquest va ser el detonant que va impulsar Calderón al
seu projecte, Ex, que rebentin els actors. Una comèdia delirant que ens
transporta hàbilment en diferents etapes claus d’una família mal avinguda. Que
rebentin els actors forma part d’una pentalogia fantàstica del jove i prolífer
autor uruguaià.
Calderón parteix del dolor per a encetar cada nou projecte.
És com un procés catàrtic, diu. A partir de la documentació, troba un
disparador, un artefacte que l’impulsi a escriure l’obra. D’aquí sorgeixen
grans dosis d’ironia per a fer digeribles temes seriosos a partir d’una
convenció de ficció amb unes lògiques internes que resultin creïbles. L’humor
és una estratègia per a que el públic s’impliqui. Provocar un conflicte per a
riure’s amb el dolor. “Tratar el dolor con humor para coger el público con las defenses
bajas”, ens diu a la seva visita a l’Obrador de la Beckett. I és que Calderón utilitza
la paraula per a crear acció.
Traduïda al català i interpretada per actors d’aquí, Que
rebentin els actors agafa una dimensió universal. Els problemes d’aquí
s’assemblen als d’Uruguai o de qualsevol altre punt del planeta. Una obra coral, aparentment esbogerrada, on destaca l'alt nivell interpretatiu de tots els actors especialment de Lina Lambert.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada