dissabte, 7 d’abril del 2018

QUE REBENTI LA MEMÒRIA


QUE REBENTIN ELS ACTORS
Gabriel Calderón, text encarregat per Le Théâtre des Quartiers d'Ivry-Paris-France
Direcció Gabriel Calderón
Sala Tallers
05/04/18
 

Fa poques setmanes va morir la meva àvia. Es deia Teresa, com jo. Vaig tenir la sensació que moria tota una generació amb ella. Amb 98 anys, era una de les poques supervivents a la guerra, a quaranta anys de franquisme, a la transició, al pujolisme, al procés. Una generació de combatents que mai més no es repetirà. La seva discreció no li permetia parlar del seu passat. Ara amb ella han mort tantes vivències, tanta memòria, tantes experiències que emplenarien un buit en la meva història, en la meva identitat. Ens van faltar tantes converses... Què no donaria per a passar una estona amb la meva àvia, per a compartir i fer-me meu el seu passat. Tant de bo tingués una màquina del temps que me la retornés, viva i clara com ha estat sempre durant tots aquests anys!



Gabriel Calderón fa un experiment teatral a partir d’una frase del president Mujica, per a superar la memòria històrica de culpes i perdons, revenges i injustícies. Mujica va dir que els protagonistes de la història havien de morir, més que això, havien de “rebentar” per a que el país superés una etapa negra. Aquest va ser el detonant que va impulsar Calderón al seu projecte, Ex, que rebentin els actors. Una comèdia delirant que ens transporta hàbilment en diferents etapes claus d’una família mal avinguda. Que rebentin els actors forma part d’una pentalogia fantàstica del jove i prolífer autor uruguaià.

Calderón parteix del dolor per a encetar cada nou projecte. És com un procés catàrtic, diu. A partir de la documentació, troba un disparador, un artefacte que l’impulsi a escriure l’obra. D’aquí sorgeixen grans dosis d’ironia per a fer digeribles temes seriosos a partir d’una convenció de ficció amb unes lògiques internes que resultin creïbles. L’humor és una estratègia per a que el públic s’impliqui. Provocar un conflicte per a riure’s amb el dolor. “Tratar el dolor con humor para coger el público con las defenses bajas”, ens diu a la seva visita a l’Obrador de la Beckett. I és que Calderón utilitza la paraula per a crear acció.

Traduïda al català i interpretada per actors d’aquí, Que rebentin els actors agafa una dimensió universal. Els problemes d’aquí s’assemblen als d’Uruguai o de qualsevol altre punt del planeta. Una obra coral, aparentment esbogerrada, on destaca l'alt nivell interpretatiu de tots els actors especialment de Lina Lambert.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada