divendres, 5 d’octubre del 2018

UNA ASTRACANADA BENVOLENT


ELS JOCS FLORALS DE CANPROSA
De Santiago Rusiñol
Direcció Jordi Prat i Coll

Quan Els Jocs Florals de Canprosa es va estrenar el 1902 al teatre Romea, va aixecar una gran polseguera. Moltes veus la van titllar d’anticatalanista, quan segons diu l’autor al pròleg, ell només volia fer una crítica satírica sobre la instrumentalització política de la poesia i dels premis literaris i a favor de l’autèntica poesia. La qüestió va agafar encara més volada quan pocs dies després de l’estrena, els autèntics Jocs Florals de Barcelona es van haver de suspendre per una xiulada a la imposada bandera espanyola. Molt diferent ha estat l’acollida que ha tingut la seva reposició més d’un segle més tard al Teatre Nacional, on el públic dret va aplaudir entusiasmat la proposta de Jordi Prat i Coll.

© David Ruano 

Prat i Coll amenitza l’obra amb música. Un embalat de festa major amb els populars hits del anys setanta i vuitanta, coneguts per tots, inicien aquesta festa que s’origina al Nacional. El segueixen orquestrines i ballarugues que se succeeixen al llarg de tres hores. L’obra rutlla i el públic encantat, coreja les cançons de tota la vida: des de la Marieta de l’ull viu als temes més kumbaiàs com el cànon de Pujarem dalt del cim agafats de les mans... Una diversió simpàtica i blanca que fa les delícies de l’actual burgesia catalana asseguda a les butaques del Nacional.

Tots els símbols de la catalanitat hi són representats: des de la Moreneta satiritzada per les fantàstiques germanes Sey, al rap dels Segadors; el ball del ram, la pubilla de la festa, una sufragista que sembla provenir d'una altra obra... Fins i tot unes simpàtiques minyonetes escoltes que fan una quina per a rifar una ampolla de cava i un pernil entre el públic. 

I és clar que és bo riure’s de nosaltres mateixos i en tot cas sempre fa més el pes que no que algú de fora ho faci. Nosaltres, amb les nostres misèries, nosaltres amb els nostres ridículs símbols... Ara bé, jo em pregunto si és el moment de fer-ho? I en tot cas, és el TNC l’escenari idoni per a presentar-ho? Amb un president i consellers a l’exili, amb altres consellers i dirigents socials a la presó, amb una força neo-feixista a les portes de casa nostra, potser no seria el moment de fer mofa de la catalanitat. O potser sí?

Rossinyol es mostra un cop més com un gran coneixedor del llenguatge i de les seves accepcions locals i socials. Però la parla popular de principis del s. XX de l’Eixampla barcelonina que llueixen la Maria i altres personatges secundaris, ens sembla tan encarcarat com el pompós discurs del president dels Jocs Florals (fantàstic Oriol Genís), que devia fer esclafir de riure els seus contemporanis. La parla ha canviat, les relacions amoroses també i alguns costums populars també, però malauradament sembla que l’eterna confrontació amb Madrid continua vigent. Aquesta és la clau que remet l’obra a un trist i confús present, que en aquesta proposta del TNC queda emmascarada darrera un tapís de cançons populars.

Tot plegat una astracanada que envolta una història francament simple d’un triangle amorós entre Maria (l’entranyable Anna Moliner) la jove i ingènua vilatana de Canprosa; el seu pretendent Tonet (un lesionat Francesc Ferrer) un “versaire” (fals poeta) que combrega amb l’establishment per a treure’n profit i en Ramon (Jordi Coll), un desencantat expoeta que ho critica tot.
Simpàtica, divertida..., (pretesament) intranscendent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada