UNCANNY VALLEY
Rimini Protokoll
Sala Planeta Temporada Alta
24/11/2018
Stefan Kaegi de la companyia Rimini Protokoll es planteja
els límits de la humanitat a través d’un robot que emula l’escriptor i
dramaturg Thomas Melle. Quasi res! Un ambiciós monòleg interpretat per un robot
que ens pregunta al públic com ens sentim o qui som?
Pot un robot crear empatia? Segons Masahiro Mori, professor
expert en robòtica “la resposta emocional d’un humà cap a un robot fet en
aparença i comportament similar a un humà crea un rebuig emocional”, però si l’aparença
és pràcticament indistingible de l’humà, aleshores crea empatia. Hi ha doncs,
un buit, una vall (valley) inexplicable o inquietant (uncanny) entre l’empatia que sentim per a un ésser similar i la que sentim per a un altre pràcticament igual. Aquest buit
inquietant és el que Kaegi explora al seu muntatge, en format de conferència-espectacle.
Si rememorem un record de la infantesa, tendim a emplenar
els buits de la memòria de forma creativa, és a dir, ens inventem els nostres
propis records, tal com ho faria un robot. Per tant, quan parlem d’autenticitat,
de què parlem exactament? A l’espectacle-conferència, se’ns mostra una
entrevista de Melle amb un sord a qui se li ha implantat un xip per a poder sentir. Però pot desconnectar-lo per a escoltar el silenci en
moments, com quan treballa per a concentrar-se o bé quan dorm per a no ser
destorbat. El fa doncs, més apte, més ben adaptat al medi o superior que un
ésser humà “sa”. És més o menys autèntic, doncs?
Els japonesos són proclius a adoptar robots com amics o
cuidadors (recordem el fenomen Tamagotchi dels anys ‘90), per la seva cultura xintoista
i budista, que atribueix característiques humanes als objectes. Però en general
la humanitat crea el fenomen anomenat pareidolia segons el qual “el nostre
cervell sempre busca formes humanes en animals i objectes" (J. Vallverdú). Busquem monstres en les diverses formes d’un núvol,
d’una ombra d'un arbre i tendim a veure com humanitzants objectes inanimats, com
una nina per a una nena, el robot Hal de 2001, R2D2 de la Guerra de les
galàxies, els replicants de Blade Runner...” .
Kaegi es planteja la recepció de la conferència-espectacle i
l’empatia que pot generar el seu robot. Queden força enigmes per a resoldre. I
la consciència...? El robot ens parla de la soledat de l’escriptor. Ens el
creiem? Sent, un robot? Pot tenir sentiments? O tan sols expressar-los de forma
imitativa amb una gestualitat i un to de veu precisos? (J. Vallverdú)
M’hagués agradat presenciar una conversa (òbviament
fictícia) entre el Melle de carn i ossos i el seu alter ego robòtic per a
entendre quin dels dos és més autèntic, més humà? Una conversa entre tots dos sobre
la capacitat d’adaptació al medi, d’aprenentatge, de consciència d’imaginar, de
somniar...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada