DIE 120 TAGE VON SODOM
Creació Milo Rau
Cia. Schauspielhaus Zürich i Theater Hora
Teatre Lliure
22/02/2019
Milo Rau, en la seva recerca dels límits de la provocació
basa el seu nou untatge textualment en Els 120 dies de Sodoma de Pasolini, amb
actors amb síndrome de Down. La diferència és que al film de Pasolini, el marc
referencial era la guerra i resultava una crítica ferotge a l’abús de poder, a
la violència i, en definitiva, un al·legat contra el feixisme. Desaparegut el
monstre de la guerra, no s’acaba d’entendre la violència de Sodoma, en el muntatge
de Rau, més enllà de la pura provocació. Ja que si l’objectiu és merament desafiar
la consciència del públic, Milo Rau n’és un geni. Ja ho vam comprovar amb les
Five Easy Pieces, un experiment teatral sobre l’assassí Marc Dutroux, protagonitzat
per cinc criatures.
A Die 120 Tage Von Sodom, Rau converteix els bells i esvelts
joves sodomitzats del film de Pasolini, en els actors del Theater Hora amb síndrome
de Down. Els seus cossos embotits, la seva parla afectada, i amb tot la seva
bona interpretació, guiada pels actors del Schauspielhaus, en fan una obra turbulenta.
Amb tot a un li queda el rau rau. Hem vist obres memorables de Femarec sota la
direcció de Glòria Rognoni, hem vist els pacients autistes dirigits per Clàudia
Cedó i ens hem emocionat. No ens ha passat el mateix amb els actors de Milo
Rau. Per què? Un té la sensació que amb els primers, els protagonistes són ells
i l’obra s’ha fet a mida de les seves necessitats i aptituds. En tot cas és el públic
qui és seduït per les seves (dis)capacitats. Però en l’obra de Rau no és així. L’escatologia
dels seus nus, el sexe explícit, la violència teatralitzada, ens allunyen del
discurs del film sobre el que s’ha basat Rau. Tendim a pensar que són
utilitzats malgrat ells mateixos. Rau té clar el seu discurs, però i els actors?
Més enllà d’aquesta consideració, l’obra també és un al·legat
antiabortista. A aquestes alçades! Per sort la medecina ha evolucionat prou com
per a preveure malformacions al fetus i donar a la mare la capacitat de
decidir. Més enllà de la justícia i de la Llei Divina, per fi les dones
podem prendre les regnes de la nostra vida. Per això ens fem l’amniocentesi.
El discurs de Rau queda ofegat pel pes de la provocació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada