LEHMAN TRILOGY
De Steffano Massini
Dirigida per Sergio Peris Mencheta
Teatre Lliure 07/03/2019
El 1844 va arribar Henry Lehman als Estats Units i va fundar
una botiga de teixits a Montgomery, Alabama. El mateix any naixia a València Francisco
Peris Mencheta, besavi de Sergio Peris Mencheta. Ambdós provenien d’una família
humil i ambdós van ser grans emprenedors i autodidactes. Quan la botiga de
teixits d’Alabama va començar a prosperar, van venir a col·laborar-hi els dos
germans menors de Henry, Emanuel i Mayer. Un incendi a les plantacions de cotó
d’Alabama va fer que la seva sort canviés. Van començar a acceptar cotó com a
pagament per als teixits, que revenien a la indústria tèxtil per a la seva elaboració.
Més endavant van revendre aquest cotó a les indústries de Nova York, on es van
traslladar. Va néixer així la figura de l’intermediari i amb ella el
capitalisme financer. Per primer cop a la història, la riquesa no provenia d’un
patrimoni, ni d’una producció industrial. Els germans Lehman no eren
propietaris de les plantacions de cotó, ni confeccionaven els teixits de les fàbriques
del Nord. Obtenien beneficis de la compra venda de la matèria primera. Tot i
així, el seu capital va augmentar exponencialment i els va fer immensament rics
i influents. Van expandir-se i van entrar a la borsa de Wall Street. Lehman
Brothers va passar a ser un banc
financer. Van sobreviure la guerra civil americana, el Crack del ’29, dues
guerres mundials, la crisi dels anys ’80, l’esfondrament de les Torres Bessones
on hi tenien la seu, però van acabar petant el 15 de setembre del 2008 amb la
crisi de les hipoteques subprime. La
banca rota de Lehman Brothers Inc. va comportar una crisi financera sense
precedents i a nivell mundial. Si els bancs tanquen l’aixeta del crèdit, els
governs entren en recessió i la Societat del Benestar entra en crisi, hi ha una
allau d’acomiadaments i la gent deixa de consumir, tot plegat en una espiral negativa,
que encara no hem superat.
Ricardo Solís
És possible que quan Sergio Peris Mencheta va veure la
versió reduïda de Lehman Trilogy el 2016 a la Sala Villarroel dirigida per Roberto
Romei dins del marc del Grec, alguna tecla sonés al seu interior, que el va
remetre a la seva pròpia història. La del seu besavi considerat el precursor
del reporterisme, fundador de la primera agència de notícies espanyola, més
conegut com a fundador i director del diari El Noticiero Universal. Però si la versió de Romei era austera, amb un mínim decorat i basada en la paraula
com a activadora de l’acció, la versió de Sergio Peris Mencheta és esplèndidament
fastuosa. I amb tot, enginyosament acurada amb la utilització dels recursos. L’espai
escènic recorda una pista de circ de fira, on els personatges de les tres
generacions van succeint-se a un ritme vertiginós. Ritme marcat per la música
en directe que recorre en paral·lel el viatge històric dels 150 anys que abraça
l’obra, des dels cants Yiddish de l’enyorada Baviera, el Blues dels esclaus a les plantacions, al Rag Time dels anys
vint, el Twist dels anys ‘60, el folk
de Bob Dylan o el Rock d’Eric Clapton... Els sis actors-músics representen 120
papers alhora que toquen el banjo, el violí, els teclats i canten. Els canvis
venen marcats per algun element de vestuari i sobretot per una excel·lent interpretació
marcada per la precisió perfecte del tempo, les accions, el to i la
gestualitat.
El naixement, creixement, esplendor i decadència dels
germans Lehman sintetitzat en quatre hores de pur frenesí
escènic on no hi manca la ironia, l’esperpent, la reflexió i la pedagogia. Una
joia imprescindible de la cartellera barcelonina, on un sembla estar
presenciant un espectacle a Broadway o al West End. Senzillament, perfecte!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada