divendres, 29 de març del 2019

VIATGE DE L’ADOLESCÈNCIA A LA MADURESA


EL FUTUR
Autora i directora: Helena Tornero
Teatre Nacional de Catalunya
Sala Tallers
27/03/2019


La play movie que planteja Helena Tornero a El futur és un viatge iniciàtic de la jove i airada Diana des de Barcelona fins Estocolm en el flamant Ferrari del seu pare. L’acompanya un misteriós personatge, el Halim, un immigrant que meravellosament encara creu en l’amor com via de salvació. Cada frontera que passen la parella d’amics és un focus de tensió que hauran de superar (oblidem-nos del Tractat de Schengen) no amb poques dificultats. Una aventura que també els conduirà a creuar les fronteres internes en un traspàs liminoide de l’adolescència a la maduresa. Afegeix tensió un compte enrere que ens recorda a cada moment que una catàstrofe necessària i imminent s’haurà de produir per a que la redempció sigui possible. L’obra serveix a Tornero per a indagar en temes tan d’actualitat com l’ecologia, el feminisme, l’extrema situació dels immigrants a Europa, la hipocresia de les autoritats, la guerra... I en un pla més íntim en el valor real de l’amistat en front a la fal·làcia de les xarxes socials, les relacions pares fills, l’altruisme... I sobretot, la importància de la cultura com a eix vertebrador d’una identitat social i personal. En horari escolar entre setmana, els professors d’institut trobaran molts temes per a analitzar a les aules, obrir debats, fer-ne reflexions a un jovent que sembla cada cop més desconcertat.

© David Ruano

Una posada en escena sòbria, quasi nua, ens convida a fer el viatge amb els dos amics, on la paraula és el motor de l’acció. El públic a tres bandes ens remet a un espai de debat i de reflexió, més que estrictament de visionat. Els quatre intèrprets ens endinsen a la història amb una sorprenent naturalitat que ens apropa l’acció en un llenguatge eminentment contemporani. El Halim de David Menéndez, aparentment ingenu i magníficament contingut, serveix de contrapunt a la Diana de Júlia Genís, que es troba a l’altre extrem del ventall d’emocions amb una ràbia histriònica que no comprendrem el motiu fins més avançada l’obra. L’Ester Cort i el David Vert, faran la resta de personatges on ella encarnarà la capacitat de comunió, generositat i coneixement amb tocs d’humor, mentre que ell serà l’element distorsionador que s’haurà de sacrificar.

Tot i alguns elements inversemblants que apareixen a la trama, l’obra flueix com per una autopista cap a un destí programat que de ben segur no pot ser tal com l’havíem imaginat. En acabat un noi davant meu exclama: “Pues a mi me ha molado!”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada