NEGRATA DE MERDA
De Denis Duncan
29/05/2019
Teatre Tantarantana
En el llenguatge del dia a dia sovint utilitzem paraules que
tenen un transfons pejoratiu, que ofenen o poden fer-ho. Ens n’adonem? És
possible que no. I és que les tenim assimilades, interioritzades, com si fossin innates. La cultura popular s’arrossega
durant segles i és per això que resulta tan difícil de canviar certs hàbits. Potser faran falta
vàries generacions per a subvertir aquests tics que massa sovint considerem quelcom
inamovibles i venen avalats pel pes de tota la vida com si fos cert que això és
així perquè sempre ha estat així. El “no n’hi ha per tant...” s’imposa sempre i
quan no siguem nosaltres les víctimes de l’escarni col·lectiu.
voltarivoltar.com
Però d’altres vegades sí que ens n’adonem del mal que poden
causar certes actituds, certes paraules o acudits desafortunats, i és precisament
per això que amb mala intenció les utilitzem. La burla, el menyspreu per a
un membre de la comunitat uneix la mateixa comunitat. És així de trist. Quan
riem, mostrem els incisius, com ho fan les feres per a amenaçar quan se senten
acorralades, insegures. Ves a saber si el riure prové d’aquesta la violència
animal, de la defensa de la comunitat. Riure’ns d’algú, reforça els vincles del
grup, crea complicitats, a costa del més dèbil. Així, els més forts imposen els
trets comuns de la majoria sobre dels més dèbils o els “diferents”
menyspreant-los públicament.
Aquesta és la interessant reflexió que Denis Duncan es
planteja a Negrata de Merda. A partir de l’insult expressat per una nena blanca
a un nen negre a l’escola, es desencadenen un seguit d’escenes amb els quatre pares
blancs i una periodista llatina, on, molt intel·ligentment no hi apareixen cap
de les dues criatures. Si l’insult hagués estat “imbècil” o “burro” o qualsevol
d’aquest tipus, segurament no hagués tingut més conseqüència. El problema és la
sofisticació de l’insult: Negrata de merda, que dóna un encertat títol a l’obra.
Per què el nen, i especialment la seva mare, es senten tan vexats? Perquè els
recrimina i els envia al sac dels “diferents” dels vulnerables, els exclou. A partir
de l’incident anem veient tot de petites violències verbals tan tristament
comuns en el nostre dia a dia.
L’obra té una estructura d’escenes breus que ens donen els punts
de vista dels cinc personatges, amb una proximitat tan psicològica com física
ja que l’escenari es converteix alhora en pati de butaques compartit per públic
i actors. El treball d’aquests és impecable i rigorós i transmet una veritat
que commou per la seva professionalitat.
La jove companyia La Pulpe, que participa al Cicló del
Tantarantana, es consolida amb una proposta ferma, guanyadora del Premi Manacor
2018, que bé podria saltar a d’altres escenaris de la ciutat com la Villarroel
o bé el Lliure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada