divendres, 31 de maig del 2019

LA FORÇA DE LES PARAULES


NEGRATA DE MERDA
De Denis Duncan
29/05/2019
Teatre Tantarantana

En el llenguatge del dia a dia sovint utilitzem paraules que tenen un transfons pejoratiu, que ofenen o poden fer-ho. Ens n’adonem? És possible que no. I és que les tenim assimilades, interioritzades, com si fossin innates. La cultura popular s’arrossega durant segles i és per això que resulta tan difícil de canviar certs hàbits. Potser faran falta vàries generacions per a subvertir aquests tics que massa sovint considerem quelcom inamovibles i venen avalats pel pes de tota la vida com si fos cert que això és així perquè sempre ha estat així. El “no n’hi ha per tant...” s’imposa sempre i quan no siguem nosaltres les víctimes de l’escarni col·lectiu.

voltarivoltar.com

Però d’altres vegades sí que ens n’adonem del mal que poden causar certes actituds, certes paraules o acudits desafortunats, i és precisament per això que amb mala intenció les utilitzem. La burla, el menyspreu per a un membre de la comunitat uneix la mateixa comunitat. És així de trist. Quan riem, mostrem els incisius, com ho fan les feres per a amenaçar quan se senten acorralades, insegures. Ves a saber si el riure prové d’aquesta la violència animal, de la defensa de la comunitat. Riure’ns d’algú, reforça els vincles del grup, crea complicitats, a costa del més dèbil. Així, els més forts imposen els trets comuns de la majoria sobre dels més dèbils o els “diferents” menyspreant-los públicament.

Aquesta és la interessant reflexió que Denis Duncan es planteja a Negrata de Merda. A partir de l’insult expressat per una nena blanca a un nen negre a l’escola, es desencadenen un seguit d’escenes amb els quatre pares blancs i una periodista llatina, on, molt intel·ligentment no hi apareixen cap de les dues criatures. Si l’insult hagués estat “imbècil” o “burro” o qualsevol d’aquest tipus, segurament no hagués tingut més conseqüència. El problema és la sofisticació de l’insult: Negrata de merda, que dóna un encertat títol a l’obra. Per què el nen, i especialment la seva mare, es senten tan vexats? Perquè els recrimina i els envia al sac dels “diferents” dels vulnerables, els exclou. A partir de l’incident anem veient tot de petites violències verbals tan tristament comuns en el nostre dia a dia.

L’obra té una estructura d’escenes breus que ens donen els punts de vista dels cinc personatges, amb una proximitat tan psicològica com física ja que l’escenari es converteix alhora en pati de butaques compartit per públic i actors. El treball d’aquests és impecable i rigorós i transmet una veritat que commou per la seva professionalitat.

La jove companyia La Pulpe, que participa al Cicló del Tantarantana, es consolida amb una proposta ferma, guanyadora del Premi Manacor 2018, que bé podria saltar a d’altres escenaris de la ciutat com la Villarroel o bé el Lliure.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada