BOMBER(S)
De Jean-Benoit Patricot
Traducció i direcció de Jordi Vilà
Teatre Akadèmia
20/04/2019
#NoésNo ho sabem perquè se n’ha fet una campanya que ha
arribat a tothom. L’absolució dels membres de la Manada ha remogut la
conscicència de tantes dones i alguns homes també. El moviment 8M té ara més
força que mai. Amb tot, el Codi Penal encara absol casos de delicte sexual, d’agressió
o de violació diguem-ho clar, a persones indefenses. Hi ha encara una lluita a
fer contra massa casos d’abús sexual al nostra país. En campanya electoral,
tots els partits en fan esment i cadascú proposa solucions a mida del seu
color.
Però..., sí és sí? Quan una noia dóna el seu consentiment,
ho fa coneixent les conseqüències? Ho fa per les (falses) expectatives que li
promet el seu pretendent? Hi ha un “joc” de mentides en els moments previs i
durant l’acte que està acceptat. És això la seducció? L’home es comporta com si
estigués enamorat, com si realment li importés la dona seduïda. "No sabia que es podia dir no" s'exclama ella. Ell la vol per
sobre de totes les coses del món. Però només per una estona. Té una necessitat imperiosa
de descàrrega. Sap que la fórmula força infal·lible és la d’emmascarar aquest
desig amb paraules i gestos que semblin amor.
Al cap i a la fi s’assemblen tant que sovint és difícil, impossible,
distingir-les. Quina diferència hi ha entre les paraules d’amor i les d’estrictament
desig?
Bomber(s) parla de l’engany que un bomber fa a una noia amb
una discapacitat mental del 80% per tal seduir-la. L’obra comença moments abans
d’un judici per un clar abús sexual. Ella l’ha denunciat gràcies a la seva assistenta
social i advocat. Ell la intenta ensinistrar tot pactant què ha de dir i què no
podrà dir de cap manera durant el judici, per tal de quedar-ne impune. Però
ella, tot i la seva “limitació”, sap molt bé què ha passat. I amb una candidesa
i una seguretat en els seus tossuts arguments li recorda les coses tal com són
i tal com han anat. Efectivament ella hi ha consentit, però el cas a judicar és
si n’era plenament conscient? La violència elegantment implícita, l’insult
directe, la força i alhora la inutilitat de la veritat, la complicitat entre
mascles, la falta d’empatia, la deshumanització de les relacions..., hi són
retratades amb una precisió científica que va creant un crescendo fins arribar
a un emotiu final.
Una pertorbadora obra de Jean-Benoît Patricot, magistralment
escrita que va ser estrenada al Festival d’Avinyó i ara arriba a Barcelona
després d’un llarg periple per Catalunya. Jordi Vilà signa una acurada direcció que acompanyada d’un
subtil espai sonor de Guillem Llotge fan que l’obra llisqui cap a les tenebres
de la injustícia. La interpretació de Mariantònia Salas resulta tan commovedora
i entendridora, tan justa i real, que per moments un tindria ganes de saltar a
l’escenari i ajudar-la en el seu tràngol. Una història malauradament actual que
es repeteix massa vegades i que no ens pot
deixar indiferents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada