diumenge, 21 d’abril del 2019

SOCIETAT DEL MALESTAR


Com els grecs
De Steven Berkoff
Direcció Josep Maria Mestres
Teatre Lliure
20/04/2019

Excessiu, descarat, provocador, agressiu, insolent, descarnat, atrevit, desvergonyit, groller, cínic, impertinent, arrogant, obscè, honest, impúdic, immoral, pornogràfic, luxuriós, seductor, enlluernador, temptador, exagerat, desmesurat, desproporcionat, violent, irònic, ferotge, esfereïdor...

© Ros Ribas

© ros ribas



COM ELS GRECS de Steven Berkoff és tots aquests adjectius i molts més. És un crit de ràbia, molt a l’estil Sex Pistols, contra la societat en general i molt concretament contra l’Anglaterra de Margaret Thatcher. Una obra punky a mig camí dels Angry Young Men dels anys ’50-’60 i el moviment In Yer Face dels ’90.

Prenent l’esquelet de la tragèdia de Sòfocles, Berkoff transforma Èdip en Eddy i manté els temes centrals de tragèdia a la seva lliure adaptació: l’incest, l’assassinat del pare, l’oracle, l’esfinx i l’enigma. Amb tot, canvia el final tràgic grec per un de molt més pràctic i actual: la conformitat. Pablo Derqui (Eddy) és qui condueix excel·lentment l’acció propulsada per extensos monòlegs escopits a públic des de prosceni.

Berkoff dibuixa una working class bruta, ignorant, fatxa i estúpida..., en el fons víctima d’un sistema amanyat pel tàndem Thatcher-Reagan batejat amb el confús nom de liberalisme. És a dir, un sistema on l’estat no interfereix (no castiga) les injustícies socials creixents. D’aquí el paral·lelisme amb la situació actual: Ciudadanos guanya de carrer als barris més deprimits de la urbs catalana. La parella formada per la mare adoptiva (Mercè Arànega) i el pare (Pep Cruz) recorden el Geroge i la Mildred del Roper, recorden?

© Ros Ribas
                                                                                                                                                                                   

                                                                                                                    © ros ribas



Al meu entendre, el crit de Berkoff és exactament això, un xiscle, que deixa sec l’espectador més que alçar-lo a reaccionar. És un crit tan desmesurat, tan esperpèntic que en moments aixeca algun riure de la sala, però no transforma la societat. La cataracta d’imatges que surten de la boca dels actors deixen el públic un tant atordit. Impossible de assimilar-les totes. 

El muntatge de Mestres és impecable i la interpretació perfecta. Em quedo amb la Mercè Arànega fent d’esfinx sobre una mena de pedestal. Tremenda!

© Ros Ribas© ros ribas

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada