BOUVETØYA (LA
NECESSITAT D’UNA ILLA)
De Julio Manrique
- Ivan Benet - Cristina Genebat - Sergi Pompermayer
TEATRE PRINCIPIAL
DE GIRONA
Inauguració del
festival Temporada Alta
07/10/2020
Tots necessitem
trobar la nostra illa. I en els temps actuals amb tantes incerteses encara més.
A BOUVETØYA (LA NECESSITAT D’UNA ILLA), un grup d’amics es plantegen trobar la
seva illa a un lloc tan recòndit com és “a prendre pel cul”. I la troben! Es
tracta de Boutevoya, una illa real pertanyent a Noruega, situada a l’extrem sud
de l’oceà Atlàntic on diu que hi ha més de 300 dies de tempestes anuals. L’obra
s’inspira en la Tempestat de Shakespeare i en Fahrenheit 451 de Ray Bradbury,
però no n’és ni de lluny una rèplica, sinó possiblement només el punt de
partida per a aquest viatge que vol ser una reflexió sobre el futur immediat de
la cultura i concretament del teatre en temps de COVID-19. Es tracta d’una
mescla de teatre document en una distòpia situada el 2026, en què la pandèmia
ha fet estralls i han aparegut nous rebrots, alhora que està plantejat com una
obra d’autoficció, relligat amb l’excel·lència i el mestratge de direcció de
Julio Manrique i dels actors Mireia Aixalà, Ivan Benet, Cristina Genebat, Xavi
Ricart, Marc Rodríguez i Andrew Tarbet. Una La posada en escena austera, amb
una taula encarant el públic on els sis intèrprets juntament amb el responsable
de so Damien Bazin, plantegen l’espectacle a modus de conferència, i que al llarg
de l’espectacle es convertirà en el vaixell que conduirà els protagonistes a
aquesta illa misteriosa, allunyada i inhòspita. Alhora una càmera va
gravant-los i mostrant els seus primers plans en una gran pantalla. El propòsit
de tot plegat resulta força estimulant.
L’aventura és,
com no, refrescant, però un espera una reflexió menys amable i més profunda
sobre el futur gens esperançador que ens pica l’ullet des de la cantonada. Quin
paper hi tindran l’art i la cultura? I el teatre? I l’educació, quin rol hi té
en aquest esdevenir tan incert? I les institucions, quina resposta se n’espera?
I la gent? El teatre no morirà mai, perquè d’una manera o d’una altra, sempre
hi haurà algú disposat a recitar i algú altre disposat a escoltar-lo. Però en
quines condicions pot evolucionar tot això, o millor dit, com pot involucionar?
Això ni ho sabem, ni se’n parla a l’obra, que es queda en un fet anecdòtic d’una
colla d’amics que es poden permetre aquest viatge i, com els nens perduts de
Peter Pan, emprenen una aventura amb tints onírics. El motiu pel qual ho fan no
queda massa clar més enllà de portar les cendres del seu germà a un lloc “que
ho mereixi” (el personatge de Cristina Genebat és dels més ben dibuixats per bé
que, tot i la seva sempre excel·lent interpretació, es troba en una tessitura
dramàtica, diferent de la resta dels seus companys) i el personatge de Xavi
Ricard que s’embarca (i paga el viatge a la resta) per a demostrar al seu fill i
a ell mateix que és valent, o almenys ho intenta. En tornant a Barcelona, però,
no s’ha produït cap canvi en ells, cap epifania, cap transformació. Com si l’art, la cultura,
el teatre, els viatges no ens canviessin. Si fos així, per a què fer-ne?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada