MASACRE. Una
historia del capitalisme espanyol.
Alberto San
Juan
Teatre
Lliure
30/03/2017
El Teatro de Barrio va néixer amb vocació de fer teatre
polític. Així ho proclamen els seus estatuts fundacionals: “La voluntat con que abrimos el Teatro de
Barrio es abiertamente política: participar en el movimiento ciudadano que ya está
construyendo otra forma de convivir”. Des de la seva inauguració, el
desembre del 2013, ha estat fidel a aquests principis. Així vam veure la temporada
passada a Alberto San Juan al Teatre Goya amb el seu Autorretrato de un joven capitalista que començava amb la declaració:
“Tengo mi dinero en uno de los bancos más importantes de este país, que
es un banco especula con alimentos. Entre otras actividades. (…) Sé que vivo en
una sociedad injusta hasta la crueldad. Y quiero que cambie. Pero no sé si
estoy dispuesto a arriesgarme a perder en el intento todo lo que tengo. Quiero
conservar mi fama, mi cotización comercial, mis propiedades. Estoy hablando en
serio. Soy un joven capitalista español”.
Una declaració que acabava resultant una lliçó d’història
econòmica d’Espanya de les últimes dècades. Un teatre directe i sense embuts. Un
teatre que no enganya.
La proposta que porta al Lliure aquesta temporada, Masacre. Una historia del capitalismo español,
és més elaborada. Òbviament tracta el mateix tema però l’enfoc guanya en
teatralitat respecte l’anterior, en introduir escenes del present quotidià d’una
parella de classe mitja-alta mesclades amb fragments de la història de l’economia
espanyola del s. XX. La introducció a escena de Marta Calvó resulta tot un
encert. Els dos actors estan en sintonia amb una complicitat que traspassa l’escenari.
L’escenari és estrictament essencial: una cadira i dos actors. La magnífica
interpretació dels dos i un disseny de llums acurat (Raúl Baena) fan la resta.
Les conseqüències de la política, millor dit la no-política
de Franco, que va cedir tot el poder de gestió a la banca, aleshores molt jove,
i aquesta va aprofitar per a enriquir-se i immiscir-se en política acaparant
poder i augmentant-lo fins els nostres dies, va resultar fatal per superar el
franquisme. Com diu Franco a l’obra “El gobierno gobierna, la banca administra
y el español trabaja”, per això no serà ni l’exèrcit, ni l’església ni la banca
qui permetrà que el règim franquista perduri després de la seva mort, sinó que
serà precisament la classe mitja qui ho faci. La classe mitja representada aquí
per la parella actual, dos treballadors de banca, fastiguejats de la seva vida,
però que no gosen canviar res per por de perdre-ho tot. Gran visionari, aquest
Franco! Canvien alguns noms, canvien alguns aspectes revocables, però l’essència
perdura. Aquest és el missatge de San Juan.
El text resulta trepidant i la quantitat de dades i noms que
disparen els personatges en escena és abrusador. Recomanem la lectura posterior
del text que es ven al mateix teatre al mòdic preu de 10€. Una autèntica lliçó
d’història, que més d’un professor voldria per a la seva aula. No hi falta
ningú. Des del que San Juan anomena la prehistòria de la moderna economia espanyola
abans de la Guerra Civil amb Julio de Villabaso Conde de Arteche president del
banco de Bilbao i Indalecio Prieto ministre d’Hisenda durant la República, la
saga dels Botín del Santander; l’època franquista amb Monsenyor Escrivá de
Balaguer, Franco, Pedro Barrié de la Maza president del Banco Pastor, conseller
del Banc d’Espanya i president de l’empresa Fuerzas Eléctricas del Norte,
FENOSA ara Gas Natural Fenosa, el ministre Arrese, Gunila Von Bismark i José
Banús l’artífex de l’especulació immobiliària a Marbella; la transició amb Adolfo
Suárez, Carlos March de la banca March i Esther Koplowitz; i finalment l’època
actual amb el Cobi i Curro, José María Aznar i Ana Botella, l’Íbex 35... Com
dic, una irònica visió històrica de la realitat político-econòmica actual. Si
algú s’havia preguntat algun cop com hem arribat fins aquests extrems de
cobdícia, corrupció i impunitat que vivim actualment, Alberto San Juan ens en
dóna una explicació. Potser no la única, però sí una resposta molt documentada i
molt digerible. Per bé que l’espectacle està molt ben amanit amb quantitat de
tocs d’ironia que fan riure i somriure l’espectador,
finalment el somriure se’ns va gelant als llavis amb una mena de ganyota de
fàstic per tot plegat. El teatre de San Juan és directe com una fletxa, no
cerca metàfores poètiques, va al gra. I ho aconsegueix. Touché!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada