Five Easy Pieces
Milo Rau
Teatre Lliure
13/04/2017
El sempre controvertit Milo Rau presenta al Lliure Five Easy
Pieces, una recreació encoberta sobre el cas de Marc Dutroux, el violador i
assassí de nenes belga, representat per nens i nenes de nou a catorze anys.
Però en realitat és un experiment que serveix a Rau per a fer una reflexió
sobre el fet teatral, des del càsting fins la posada en escena. Aquesta
reflexió agafa especial morbo pel fet que siguin set nens i nenes qui ens la
presenta. Rau els pregunta què pensen de la Llibertat, la Mort, la Por, què és
per a ells el teatre? La resposta d’un d’ells: “El teatre és un guinyol amb
persones”. Aquesta és la tesi que Rau vol demostrar amb aquest espectacle i l’entorn
és la història truculenta de Dutroux. Les respostes dels nens sonen autènticament
ingènues i provoquen el somriure de l’espectador. Així, Rau es qüestiona sobre l’ofici
d’actor. I de la mateixa manera que Diderot reflexiona sobre la “paradoxa del
comediant” on exposa que l’actor no s’ha d’emocionar mai en escena, sinó ha de deixar
que les paraules de l’autor i la posada en escena del director siguin qui creï
aquesta emoció en l’espectador, a través de la tècnica actoral. No crec que cap
dels nens que interpreten Five Easy Pieces pugui entendre l’abast de l’horror de cap dels monòlegs que interpreten.
Ni el nen que fa del pare de Marc Dutoux horroritzat pels actes monstruosos del
seu fill, ni el policia responsable de la investigació, ni molt menys la petita
Rachel que fa de la víctima que escriu cartes als seus pares des del seu segrest,
ni el nen que interpreta la consternació d’un dels pares d’una de les víctimes.
Possiblement cap de nosaltres podem entendre l’horror portat al límit, tot i
que n’estem farts de veure-ho tant en pel·lícules d’acció de sèrie B com en
contes i llegendes populars. Però la innocència dels nens que els interpreten contrasta
amb la transcendència dels fets narrats.
En escena tot és mentida! Sembla que ens vulgui dir Milo Rau,
que utilitza els nens per a mostrar-nos l’artifici del joc teatral. Per a
demostrar la seva tesi, Rau aplica llàgrimes artificials als ulls d’un dels
nens actors, per a que mostri els sentiments del seu personatge. Una de les
nenes pregunta al director com interpretar la mort. “T’estàs quieta amb els
ulls tancats i respirant a poc a poc”. Ja està, així de fàcil (Easy). La
transcendència també té una fórmula, senzilla per a ser interpretada. La nena
ho fa i el resultat de la interpretació és perfecte. Els nens enreden, es
distreuen, riuen en moments de màxima tensió escènica, al clímax de la funció.
Aliens a l’obra, aliens a la posada en escena, aliens al contingut del text,
juguen com a nens que són. El seu presumpte director (Peter Seynaeve) els
reclama atenció. “Repetim! Ara concentrats!”. I aleshores, seguint les
directrius marcades malgrat no entendre-les, tot queda versemblant i emocionant.
Els nens mimen les accions que veiem en pantalla
enregistrades per actors professionals adults. Ambdós resulten creïbles, ambdós
emocionen, ambdós transmeten amb la mateixa intensitat. Uns a través de la seva
experiència actoral i vital, els altres a través de la seva innocència.
Per altra banda hom es pregunta sobre la vida d’aquests
menuts. Què pensen ells realment del fet de matar? Quina opinió tenen de la
llibertat? Què els fa por? Què o qui els va impulsar a realitzar un càsting?
Què va passar amb els que no van agafar, com el germà d’un d’ells que es va
posar malalt el dia del càsting i es va presentar qui ara fa de policia? Què
senten aquests nens quan volten de festival en festival pels millors teatres
d’Europa aixecant el públic entusiasta amb aplaudiments tancats? Què pensen els
seus pares? I els seus amics? I a l’escola? Quin futur els espera? Seguiran
fent teatre? Quin teatre? O bé una altra feina més anodina? Si enlloc de 9-14
anys haguessin tingut de 18-23, ens estaríem fent aquestes preguntes?... Milo Rau no fa teatre social. Milo Rau experimenta amb els nens per a
qüestionar-se sobre el fet teatral. N’obté el consentiment dels nens, el dels
seus pares i l’aplaudiment de públic i crítica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada