CLEAN CITY
Festival Grec
Teatre Lliure-Sala Fabià Puigcerver
14 Juliol 2017
El terme “neteja” té connotacions esgarrifoses: neteja
ètnica, netejar un barri de delinqüència... Però a Atenes, i aquí també, qui s’ocupa
netejar les cases, les oficines, els teatres no són sinó dones i la majoria
dones immigrants.
Durant els moments de màxima crisi econòmica el partit “Golden
Dawn” va llançar el crit de “netejar la ciutat d’immigrants, deportats i
refugiats”. Anestesis Azas i Prodromos Tsinikoris van recollir el nefast
eslògan amb connotacions nazis per a crear-ne un espectacle de tipus social,
amb cinc dones immigrants que expliquen la seva història i els canvis produïts els
últims anys a Grècia. El discurs de Clean City resulta irònic més que pamfletari
i és d’agrair que així sigui. L’obra és en format de teatre social pur i dur.
Conté les mancances pròpies d’aquest tipus de teatre amb actrius
no-professionals i en aquest cas amb una escenografia que resulta del tot
innecessària per al discurs, però manté l’autenticitat de narrar unes vides que
encara que succeeixen a Grècia, bé podrien estar passant aquí i ara. L’extrapolació
doncs, és directa i funciona. Les cinc dones de fer feines provenen de
geografies tan dispars com: Sud-Àfrica, Moldàvia, Filipines, Albània i Bulgària
i d’estrats socials i culturals tan dispars com la que era professora d’universitat,
l’estudiant d’arquitectura o bé les que senzillament estaven a l’atur. Totes
han viscut situacions vexants al seu nou país, però amb tot, totes prefereixen
quedar-se a una Grècia que potser no les acull amb els braços oberts, però els
ha donat quelcom de què viure. Si no elles, els seus fills estan sortint-se
millor parats. La crisi afecta a (quasi) tothom, però a qui més toca és als més
desvalguts. Això és així a Grècia i aquí. Dona, pobra i immigrant és una combinació
que fa difícil la supervivència a qualsevol banda.
Em sorgeixen moltes preguntes en veure l’espectacle com: què
pensen aquestes dones, antigues immigrants, de la nova fornada d’immigració a
Grècia? Quina relació mantenen amb el seu país d’origen, amb els seus costums i
hàbits? I amb Grècia? Han aconseguit integrar-se, assimilades pels costums
grecs? És Grècia un pas per accedir a un Nord més ric i amb més possibilitats?
Resulta interessant que el Festival Grec programi
espectacles de tipus social, però no ens hem d’oblidar la quantitat de grups
que a casa nostra estan fent una tasca més útil que espectacular per a minories
deprimides com l’Antic Teatre i el Teatre Tantarantana i tants centres cívics i
casals de barri que de forma més o menys voluntariosa es bolquen a explicar les
seves crues històries i reclamar una atenció per a fer-se visibles.
El públic del Lliure, molts d’ells amb assistenta a casa,
aplaudeixen amb fervor una proposta honesta, però que al meu entendre podria aprofundir
més en el tema tan interessant que proposen, en detriment de la comercialitat
del producte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada