LA MÀQUINA
DE PARLAR
De Victòria
Szpunberg
Teatre Maldà
03/11/2017
Els replicants de Blade Runner no poden recordar, ja que no
tenen passat. Per això són descoberts. Aparentment són humans en quasi tot,
però els manca allò tan essencial que ens fa únics: la identitat. Per això mai
seran persones. La Valèria, nom comercial de LA MÀQUINA DE PARLAR, sí que té
passat. És argentina i ha passat per diferents mans fins que ha arribat a les
del senyor Bruno, un home solitari i mediocre, com tants d’altres. La Valèria intenta
amb poc èxit donar conversa interessant al Sr. Bruno, però ell prefereix les
mamades del seu “Gos que dóna plaer”, de nom Enric. Les màquines ideades per Szpunberg
semblen més humanes que els propis humans. Parlen entre elles, es discuteixen,
s’enamoren, es rebel·len. Tenen sentiments, preferències, criteri, records.
Victòria Szpunberg ens mostra una societat distòpica,
situada a qualsevol banda que bé podria ser Barcelona. L’acció té lloc en un
futur indeterminat, on tant l’atrezzo rònec i antiquat de l’obra, com les
parets verdes i els quadres ratats de la sala Maldà remarquen una atemporalitat futurista alhora que vintage.
El món descrit per Szpunberg mostra un desenvolupament i un progrés econòmic que
han desembocat a un tipus de relacions absurdes dels homes amb les màquines, i
les màquines entre elles mateixes. Una societat on la tristor de la soledat i
l’aïllament estan descrites amb una ironia que em recorda el film documental d’Erik
Gandini La teoria sueca de l’amor: el triomf de l’estat del benestar (2015).
Tant Gandini com Szpunberg, es qüestionen si val la pena una independència
individual i una vida autònoma a canvi d’una soledat absoluta i un aïllament. Potser les utopies, com la de Tomas Moro o la d'Amerigo Vespucci reflecteixen les societats organitzades. Però avui sabem que l'excés d'organització porta al desastre. És per això que les utopies estan prenyades de distòpia.
L’obra de Szpunberg és intel·ligent i està plena de jocs
escènics i referències com el tema musical Parole de Mina, que passa de ser incidental
per a convertir-se en diegètica: L'uomo che a volte c'è in te, quando c'è // Che
parla meno // Ma può piacere a me. Fantàstic! Entrar i sortir, jugar, dicotomies que contraposen la màquina a
la persona, l’aïllament a la relació, la vida a la mort... Szpunberg introdueix
pertinents referències a Kafka, un altre distòpic existencialista emmarcat dins
la filosofia de l’absurd.
La màquina de parlar es presenta al Maldà deu anys després
de la seva estrena a la Sala Beckett amb el mateix repartiment. Una esplèndida
Sandra Monclús, un resolutiu Marc Rosich i un encertat Jordi Andújar.
Val la pena!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada