diumenge, 12 de novembre del 2017

NOTHING COMPARES 2U

OUT OF CONTEXT-FOR PINA
Alain Platel – Les ballets C de la B
Temporada Alta
Teatre Municipal de Girona
11/11/2017


Amb una versió d’aquest commovedor tema de Sinead O’Connor conclou l’excepcional muntatge d’Alain Platel Out of Context-for Pina amb Les ballets C de la B. Un ballarí convida a qui es presti d’entre el públic a pujar a escena a ballar amb ell. Aquest pas à deux es fon en una abraçada tancada que ens uneix a tots. Silenci absolut a la sala, catarsi, alliberament que esclata en un llarg aplaudiment. Out of context ha aconseguit allunyar-nos de la nostra quotidianitat. Ha traspassat l’individu, ha anat més enllà de la nacionalitat, per arribar a una col·lectivitat mundial que ens remet a l’essència de la persona individual. Ens hem reconciliat amb el món durant una hora i mitja. Sortim del teatre feliços.



Platel juga amb les nostres emocions i ens transporta del dolor a la felicitat, del riure al plor, de l’individu a la col·lectivitat, d’allò primitiu a la modernitat. No jutja. Només ens ho mostra i així ens embolcalla. Tots som un i un és el tot. “Aquesta dansa és per al món i, el món, per a tothom”, diu. La investigació de l’individu i les seves relacions amb els altres, amb l’entorn, les seves contradiccions, les nostres, és el punt d’interès de Platel en aquesta coreografia.

Un escenari buit, uns cossos quasi nus, una música enllaunada, nul joc de llums. No li cal, per a entrar a la nostra intimitat, al nostre jo més profund, al nostre nen. Tornar a les essències sense artificis, sense més joc que els espasmes corporals i la melodia d’uns ballarins experts.

La música passa dels sons guturals d’un suposat dinosaure, a cops de micròfon sobre els cossos o a retalls de música pop. "That's the way, uh-huh, uh-huh, I like it!" . Ens parla de l'evolució.

Els ballarins apareixen des del públic amb roba de carrer d’on formaven part d’una massa humana, nosaltres. A mesura que es van despullant a l’escenari veiem els cossos treballats que tant poden interpretar menuts i sincopats moviments convulsos, com dansa en el sentit més pur de la paraula. Però sobretot, el que Platel els confereix, és una personalitat, un personatge, una distinció que els fa reconeixibles, únics, i n’explota la seva vessant personal amb subtils moviments espasmòdics de boca, cadera o mirada, com la fantàstica Rosalba Torres Guerrero amb un clown que es menja l’escenari.


Explica Platel que tenia un encàrrec de Gerard Mortier, però que a última hora, aquest va decidir posposar-lo. La companyia es va quedar amb un forat per omplir. Per això i per les ganes de seguir treballant junts coreògraf i ballarins, va decidir fer una obra menor, sense més mis en escène  que els cossos dels ballarins i el moviment. D’aquí neix el muntatge. Primera part del títol Out of context. Va ser a l’inici dels assajos quan va morir la seva mentora Pina Bausch i per això va dedicar-li la peça, per bé que no és necessàriament una coreografia inspirada en ella. D’aquí –For Pina, segona part del títol. “Res comparat amb tu”, homenatge i sentit condol a Pina, que tanca l’obra. Out of context-for Pina toca tant els sentiments, els del públic i també els dels ballarins, que ja fa set anys que la companyia es reuneix un cop l’any per a representar-la. Enguany a Temporada Alta. Afortunats nosaltres!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada