OUT OF
CONTEXT-FOR PINA
Alain Platel
– Les ballets C de la B
Temporada
Alta
Teatre
Municipal de Girona
11/11/2017
Amb una versió d’aquest commovedor tema de Sinead O’Connor
conclou l’excepcional muntatge d’Alain Platel Out of Context-for Pina amb Les ballets C de la B. Un ballarí convida a qui es presti d’entre el públic a
pujar a escena a ballar amb ell. Aquest pas à deux es fon en una abraçada
tancada que ens uneix a tots. Silenci absolut a la sala, catarsi, alliberament
que esclata en un llarg aplaudiment. Out of context ha aconseguit allunyar-nos de
la nostra quotidianitat. Ha traspassat l’individu, ha anat més enllà de la
nacionalitat, per arribar a una col·lectivitat mundial que ens remet a l’essència
de la persona individual. Ens hem reconciliat amb el món durant una hora i
mitja. Sortim del teatre feliços.
Platel juga amb les nostres emocions i ens transporta del
dolor a la felicitat, del riure al plor, de l’individu a la col·lectivitat,
d’allò primitiu a la modernitat. No jutja. Només ens ho mostra i així ens
embolcalla. Tots som un i un és el tot. “Aquesta dansa és per al món i, el món,
per a tothom”, diu. La investigació de l’individu i les seves relacions amb els
altres, amb l’entorn, les seves contradiccions, les nostres, és el punt
d’interès de Platel en aquesta coreografia.
Un escenari buit, uns cossos quasi nus, una música
enllaunada, nul joc de llums. No li cal, per a entrar a la nostra intimitat, al
nostre jo més profund, al nostre nen. Tornar a les essències sense artificis,
sense més joc que els espasmes corporals i la melodia d’uns ballarins experts.
La música passa dels sons guturals d’un suposat dinosaure, a
cops de micròfon sobre els cossos o a retalls de música pop. "That's the
way, uh-huh, uh-huh, I like it!" . Ens parla de l'evolució.
Els ballarins apareixen des del públic amb roba de carrer
d’on formaven part d’una massa humana, nosaltres. A mesura que es van
despullant a l’escenari veiem els cossos treballats que tant poden interpretar
menuts i sincopats moviments convulsos, com dansa en el sentit més pur de la
paraula. Però sobretot, el que Platel els confereix, és una personalitat, un
personatge, una distinció que els fa reconeixibles, únics, i n’explota la seva
vessant personal amb subtils moviments espasmòdics de boca, cadera o mirada, com
la fantàstica Rosalba Torres Guerrero amb un clown que es menja l’escenari.
Explica Platel que tenia un encàrrec de Gerard Mortier, però
que a última hora, aquest va decidir posposar-lo. La companyia es va quedar amb
un forat per omplir. Per això i per les ganes de seguir treballant junts
coreògraf i ballarins, va decidir fer una obra menor, sense més mis en escène que els cossos dels ballarins i el moviment.
D’aquí neix el muntatge. Primera part del títol Out of context. Va ser a
l’inici dels assajos quan va morir la seva mentora Pina Bausch i per això va
dedicar-li la peça, per bé que no és necessàriament una coreografia inspirada
en ella. D’aquí –For Pina, segona part del títol. “Res comparat amb tu”,
homenatge i sentit condol a Pina, que tanca l’obra. Out of context-for Pina toca
tant els sentiments, els del públic i també els dels ballarins, que ja fa set
anys que la companyia es reuneix un cop l’any per a representar-la. Enguany a
Temporada Alta. Afortunats nosaltres!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada