SIN FRONTERAS
Una creació col·lectiva del Workcenter Studio in Residence
Direcció: Thomas Richards
El plor d’una nena al carrer és el desencadellant de l’espectacle
Sin Fronteras. Un fet nimi, sense massa importància si no fos perquè el carrer
on la nena plora està totalment desballestat pel terratrèmol que fa vuit
dies ha assolit la ciutat. Parlem de Xile 2010. Per tal de consolar les criatures supervivents, els voluntaris de l’ONG Save
the Children representen el conte Das
Erdbeben in Chili (Terratrèmol a Xile) de Heinrich Von Kleist, sobre uns fets ocorreguts el 1647. Al conte de Kleist una jove enamorada del seu professor és
culpada d’infringir la llei i per això apedregada per tot el poble. Però resulta
irònicament il·lesa a causa del terratrèmol que desballesta la ciutat. Paral·lelismes d’un temps remot, que van agafant tonalitats de ritual macabra. El pas
liminoide de la pèrdua de la virtut, de la pèrdua de la innocència, perd
aleshores tot el sentit. Quin sentit té el sacrifici?
A la representació apareix una missa a la catedral, únic
edifici en peu, on els feligresos abduïts volen incinerar viva la víctima
propiciatòria enmig de cants ètnics i del cristianisme ortodoxe amb referències al sacrifici
d’Abraham a l’Antic Testament. I en contraposició apareixen filosofies
marxistes. La catàstrofe iguala les classes: ara tots són pobres, ningú no
accedeix al menjà. Ara tots són rics, poden obtenir una TV de plasma “espoliada”
d’un aparador trencat. Els voluntaris de l’ONG es qüestionen i ens qüestionen. Quin lloc ocupa el dolor a les nostres vides? La culpa, la necessitat de càstig es transformen en un ritual anti-clerical. L’exageració,
la força, els crits, els cants tot juga a favor de crear aquest akelarre apocalíptic
organitzadament caòtic, on no hi manca la ironia.
Brutal espectacle que rabosa teatralitat. Presentat tal com
Grotowski va crear al seu Teatre Lavoratori. Teatre en estat pur: sense
escenografia, vestuari ni cap dispositiu d’escenotècnia. No li cal, potser si
li sobra quelcom, és la filmació en directe que fa un dels actors durant
l’escena. El director Thomas Richards, deixeble de Grotowski, ha captat el
sentit més íntim del Teatro Povere. L’energia de cossos ben treballats, la veu
en forma de cants i de diàlegs tan ben pautats, la força dels mateixos
arguments, corprenen l’espectador i el deixen clavat a la cadira sense poder
respirar. Una interpretació compromesa i generosa per part dels actors capaç de
fer-nos creure allò inversemblant, fantàstic, oníric.
Seria interessantíssim saber sobre els processos de treball
de l’equip. Suposo que moltes hores de
feina de taula, moltes improvisacions, molts descartes per arribar a un relat
tan potent.
Bona feina, sí senyor!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada