dijous, 21 de gener del 2016

LA IL·LUSIÓ ÉS PER ALS IL·LUSOS

Infàmia
Sala Villarroel
18/02/2015

Quan un nen o una nena diu bé el poema de Nadal o bé fa una entranyable actuació de fi de curs a l’escola i els tiets en un cas o bé les altres mamàs comenten a uns pares cofois: “I que bé que ho fa! S’hi hauria de dedicar!”, aleshores, en aquell precís instant, és quan entra el cuquet del teatre al pobre moixernó, i ja mai més no l’abandonarà. El primer obstacle que haurà de salvar és o bé la negació obstinada dels pares, deu anys abans tan cofois, a que el seu nen o la seva nena es dediquin al teatre: “No hem pagat tots aquests estudis per a que acabis fent de saltimbanqui! Mira maco/maca, o bé estudies o bé treballes, però teatre, NO!” O el que és pitjor, uns pares igualment obstinats en l’èxit i fama del seu fill, que faran l’impossible per a que aquest ho aconsegueixi, costi el que costi, ja que el seu propi èxit o fracàs, dependrà únicament del del seu fill o filla.

Però tot això, són només bagatel·les en comparació al que l’espera, al pobre. Una professió  extremadament competitiva, on la paleta de l’artista és ell mateix, la seva veu, la seva cara, el seu cos i... la seva ànima, si m’ho permeten. L’èxit o fracàs professional representen l’èxit o el desmoronament personal. Per això les inseguretats que sovint envolten els actors. On a demés, a diferència d’altres disciplines com les arts plàstiques o l’escriptura, la creació es produeix en el moment de ser consumida: l’actuació en directe.

Segurament no estem descobrint res de nou, però sempre queda tant a dir, tant a qüestionar-se, tant a reflexionar. I és el que Pere Riera plasma al seu Infàmia (d’on prové el títol?) en una fórmula no massa novedosa però sí eficaç. L’assaig de dos joves (en aquest cas per a preparar-se per a una audició) davant de dos reconeguts actors que els faran de coach. A l’obra es parla de veritat, és a dir enraonen sobre la veritat escènica. Però ai!, no és tot mentida al teatre? Diderot a la seva Paradoxa de l’actor, ens explica que l’actor no ha de sentir, ans al contrari, ha de romandre fred i racional per a poder transmetre l’emoció, ha de fer sentir. Que l’actriu plori o no de veritat, no ens ha d’impressionar especialment com a espectadors. El que ha de fer és emocionar el públic. No volem veure els seu plor, volem plorar nosaltres, el públic.


El càsting de l’obra resulta del tot encertat. Anna Moliner és qui s’ha de presentar a l’audició amb el paper d’Ofèlia davant d’un Hamlet despectiu. Dóna una Ofèlia entendridora i no podem per menys que desitjar que l’agafin al càsting. Els rols de l’escena de Shakespeare que assagen i els de la vida “real” sovint s’entremesclen com passa a la realitat dels actors. La lacrimògena Sara-Ofèlia (Anna Moliner) viu un desconcert, una tragèdia, tant a la ficció com a la realitat. Francesc Ferrer, passa d’Aleix a Hamlet amb una sorprenent facilitat, ajudat per un còmplice Toni (Jordi Boixaderas), amic interessat d’Eva, la professora (Emma Vilarasau). Un personatge pragmàtic, el de Toni, amb una actuació molt ben resolta de Boixderas. El personatge de la professora d’Emma Vilarassau, una dona desencisada per la vida, es mostra tant monolíticament geniüda, que resulta farsesc i aixeca el riure del públic. Era això el que es pretenia?

Ben estructurada i excel·lentment dirigida pel mateix Pere Riera, Infàmia convida a la reflexió: Per què algú decideix dedicar-se al teatre “contra viento y marea”, tot i sabent que serà una vida difícil? Val la pena tant de sofriment? De què s’alimenten molts actors, si no dels aplaudiments? A l’obra es parla poc de la vanitat dels actors. I els actors consagrats  com són? Què els diferencia dels que no ho són i probablement no ho seran mai? Què fa que un actor triomfi o bé, vagi fent o senzillament fracassi? És només la “veritat”? Existeix el factor sort del qual no se’n parla a l’obra? Moltes preguntes afloren amb aquesta obra. Deu ser que és bona!

L’obra agradarà als estudiants de teatre, gent de teatre i públic habituat a veure teatre, per bé que pot ser-ne una raig d’aigua freda.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada