diumenge, 17 de gener del 2016

L’ALTRE TEATRE

Xarnegos
Sala Almeria
16/01/2016

Deia Eugenio Barba: "El Tercer Teatre viu al límit, sovint a l'aire lliure o als afores dels centres i capitals de la cultura, un teatre de persones que es diuen a sí mateixos actors, directors, gent de teatre, gairebé sempre sense haver passat per les escoles tradicionals de l'educació o pel tradicional aprenentatge teatral, i per tant ni tan sols són reconeguts com a professionals" [1].

I és que Xarnegos es troba a mig camí entre aquest tercer teatre i el Teatre Fòrum d’Augusto Boal.
Si un busca virtuosisme, professionalitat, filigrana, espectacularitat a Xarnegos, no ho trobarà. De fet podríem fer una llarga llista de coses que no és. Però a Xarnegos sí que hi trobarem emoció i autenticitat. I al cap i a la fi, no és això el que cerquem els espectadors?


L’escenografia és tan simple, que hom podria pensar que assistirà a un espectacle de teatre social. I de fet no aniria del tot desencaminat. L’obra està presentada com una sessió de teràpia de grup on els actors i els no actors, van entrant i sortint del rol playing o d’una constel·lació familiar. Se’n riuen i provoquen el nostre riure, però entren a la sessió i ens hi fan entrar. Sí, senyors! Funciona! Tant la teràpia macarrònica del conductor de la sessió (Albert Eguizábal), com tot l’espectacle. Increïble! Però funciona. Riem quan ens ho proposen i ens emocionem quan ells ho fan. Desconec els ressorts o els conductes actorals, interpretatius o efectes escènics que utilitzen, però: arriba! Quan Pedro Cánovas o Alzira Gómez parlen, ho fan no pas des del seu coneixement escènic o actoral, sinó des d’algun indret interior, i en surt quelcom que sona a veritat. Pedro Puertas va començar a fer teatre als 55 anys, quan la seva filla li va regalar pel seu aniversari un curs d’iniciació a la interpretació a l’escola Nancy Tuñón. Aquest fet canviaria la seva vida de farmacèutic, que juntament amb la seva passió com a voluntari, el portarien a dirigir i estrenar espectacles amb reclusos a les presons de la Trinitat i de Quatre Camins. Aquesta ha estat la seva escola. Els seus ressorts actorals són uns altres dels que estem acostumats a veure damunt dels escenaris, però parteixen de l’emoció sincera, i així els llegim.

El resultat de l’espectacle no seria tant rodó si no hi hagués la professionalitat d’Alícia Puertas i sobretot de Roser Batalla, que és qui porta el pes de l’obra. Està fantàstica un cop més i és qui fa lligar la maionesa de l’espectacle.

Per bé que l’autor de Xarnegos Marc González de la Varga subratlla que no se n’han de fer lectures politicistes, és inevitable  fer-les donat el tema tractat.

Teatre social o comercial? Professional o amateur? Virtuós o emotiu? A Xarnegos no queda del tot clar on és la frontera entre l’un i l’altre. Funciona per canals alternatius i ens qüestiona alhora que ens fa reflexionar i ho fa divertint-nos.



[1] Eugenio Barba. Actes del col·loqui Internacional de Recerca Teatral – Belgrado 21-28 set. 1976. Teatre de les Nacions (UNESCO) Azienda Autonoma di Turismo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada