dilluns, 20 de febrer del 2017

A POCS MINUTS DE LA GRAN MANIFESTACIÓ A FAVOR DE L’ACOLLIMENT DE REFUGIATS...

La Peggy Pickit veu la cara de Déu
De Roland Schimmelpfennig
Director: Moisès Maicas
Círcol Maldà
15/02/2017



A pocs minuts de la gran manifestació a favor de l’acolliment de refugiats i força a prop del final de la multitud, al petit Círcol Maldà es representa La Peggy Pickit veu la cara de Déu de Roland Shimmelpfennig dirigida per Moisès Maicas, que qüestiona l’altruisme dels cooperants. 



Amb un estil molt propi que frega el realisme màgic, Shimmelpfennig narra la història de dues parelles que es retroben després d’uns anys. L’una ha escollit una vida convencional: treballen, tenen una filla, una casa... L’altra parella acaba de tornar després de sis anys com a cooperants en algun indret d’Àfrica. Tots són metges, companys de carrera. Aparentment n’hi ha uns que emulen el model occidental de proveir la seva existència d’un confort suficient com per a mirar cap a una altra banda quan a algun racó de món van maldades. Avorrits l’un de l’altre, centren totes les seves atencions en la seva preciosa filla, donant-li una educació també en valors. Aparentment també, l’altra parella és l’aventurera i compromesa que ho ha deixat tot per ajudar als que menys tenen, als més necessitats. Però això són només aparences, ja que a mesura que avança l’obra ens anem adonant que la realitat no és tan senzilla. No hi ha bons i dolents. Només hi apareixen persones, amb aspectes positius i aspectes negatius, tal com som tots. Efectivament hi ha rics i hi ha pobres, oprimits i opressors, occidentals i..., la resta.

Però...

L'obra es planteja qüestions més intrínseques. Fins on arriba el compromís? Fins on l’egoisme? Fins on som capaços de sacrificar-nos per l’altre? Existeix realment l’altruisme? O és una altra forma d’emmascarar la culpa que molts occidentals sentim davant de desastres de proporcions còsmiques que estan succeint? N’hi ha prou amb manifestar-se a favor dels més desvalguts? Quants de nosaltres, realment, acolliríem un refugiat a casa? Quantes excuses necessitem per a no fer-ho? Volem un camp de refugiats a les portes de la nostra ciutat? Culpem els governs i ens va molt bé fer-ho. Però ens escudem darrera l’eterna pregunta que repetim com una lletania: què hi podem fer?

Jo no ho sé.

Probablement Shimmelpfennig tampoc. Només ho qüestiona en una obra àcida i controvertida que mostra un Occident deshumanitzat, desconcertat. Una comèdia que Moisès Maicas li dóna un aire d’òpera contemporània amb elements musicals que encaixen perfectament amb el ritme sincopat de l’obra: repeticions, accions congelades, trencaments de la quarta paret... i uns actors que no per poc coneguts, resulten menys professionals. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada