diumenge, 15 de juliol del 2018

LLUITA PER SER DONA


RAPHAËLLE
La Conquesta del Pol Sud
CCCB
12/09/2018

Raphaëlle no se sent bé amb el seu cos. Vol deixar de ser home. Ha començat a prendre les hormones per a aconseguir la seva fita personal. Però haurà d’esperar tres anys a fer-se l’operació que li crearà una vagina. I mentrestant... què?



La Conquesta del Pol Sud tanca així la seva trilogia sobre dona, identitat i història, iniciada amb Nadia i Claudia. Un teatre document on la protagonista parla en primera persona de la seva terrible història, marcada per la guerra, el desarrelament i la incomprensió. Un reportatge d’investigació amb una ingent tasca de documentació que l’avala i una poètica que transforma el gènere periodístic en teatre. Els muntatges de la Conquesta no ens deixen indiferents. Si bé els dos anteriors tractaven històries de països llunyans, realitats esfereïdores que coneixem però no hem viscut, la història de Raphaëlle passa aquí, a Barcelona on viu aquesta francesa criada a la verda Normandia. Una història molt més propera a la nostra realitat i per això ens interpel·la directament. I ens pregunta: on són els límits del gènere?

Quan jo era petita, volia ser vaquer i viure al Far West de forma salvatge. Sempre em vestia com un noi, em movia com un noi, feia el que feien els nois i anava sempre amb ells. Amb el meu germà intercanviàvem els meus camisons plens de llacets amb els seus pijames de nen. A ell també li feia gràcia vestir-se de nena, pintar-se com una donota i  posar-se les sabates de tacó de la mare. Jugàvem... Mai vam imaginar que això influiria en les nostres tendències sexuals. Érem nens. I efectivament, que jo sàpiga, no ho han fet. Crec que el sil·logisme de nen que li agrada jugar amb nines és un futur transsexual, ni tan sols homosexual, o que una nena que vesteix sempre amb texans i bambes li succeeixi el mateix, em sembla una simplificació.

A partir de Raphaëlle, però, em pregunto si vam realment triar la nostra tendència de forma natural o bé ens vam deixar arrossegar per l’entorn benpensant? Fins a quin punt som lliures en la tria? És més, existeix aquesta tria de forma biològica, o bé és part del pòsit cultural?  És possible que el meu germà i jo i tanta d’altra gent hagi tirat pel dret sense plantejar-se més coses. Ens sentim atrets per l’altre gènere i ens sembla natural, però, com a tanta d’altra gent, també hi ha persones del nostre gènere que ens atrauen i no ens en sentim culpables per això. Potser en una societat on els cànons fossin de l’homosexualitat, haguéssim triat altrament? Pot ser...

El cas de Raphaëlle, no és que es senti atreta pels homes, és que vol ser una dona. En realitat, sembla que de moment vulgui ser una nena. I millor encara: una nina, una Barbie, concretament. Així, amb una ingenuïtat que commou i alhora alerta, Rapahëlle es fascina per tots els tòpics de la feminitat amb una innocència que fa basarda. Voldria conèixer la història de Raphaëlle d’aquí cinc anys, amb l’operació realitzada, d’aquí deu i d’aquí vint anys, quan hagi superat el candor que actualment la fa tan entendridora i alhora tan vulnerable. Quan sigui, finalment una dona feta i dreta.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada