UNA COSTILLA SOBRE LA MESA. MADRE
Angelica Liddell
TEMPORDA ALTA - Teatre Municipal de Girona
23/11/2019
La sacerdotessa Angelica Liddell ens transporta a un viatge
cap a la mort, cap a la culpa, cap a les reminiscències ancestrals de l’Extremadura
de la seva mare. Un ritual apassionat, desmesurat amb un lament agut per a no
haver-la estimat prou en vida. Un tràngol on més d’un ens hi veurem abocats
quan succeeixi l’inevitable. Què serà de tot el temps que no haurem passat
juntes, de totes les vegades que hem contestat amb impaciència les seves trucades?
Uffff
Liddell, amb el seu estil excessiu, captivador per alguns i aclaparador
per uns altres, no deixa mai indiferent. I aquest cop no n’és una excepció. L’espectacle
comença ben amunt amb un llarg i intens monòleg que l’autora, directora i
protagonista xiscla inconsolablement des d’un racó de l’escenari. L’entrada és
tan forta i tan intensa, que difícilment aguantarà la resta de l’espectacle,
encara que l’acompanyi un també indomable Niño de Elche amb un cant desgavellat
i perllongat fins a l’extenuació. Malgrat les quantitat de figurants que
apareixen (innecessàriament) a l’obra. No menys de vint-i-quatre. Malgrat l’ostentació
quasi obscena de producció que exhibeix l’espectacle amb un desplegament de
mitjans tècnics i escenogràfics de gran voltatge. Espectacle i espectacularitat
que tanmateix, potser esborronen el discurs profund de la seva creadora. I amb
tot, un llenguatge que comença a ser antic i en moments allargassat, previsible.
Malgrat tot, el missatge que m’arriba és d’una fragilitat que fa basarda. Una
criatura espantada a les portes de la bogeria, exhibint les seves debilitats.
En aquest sentit resulta d’una honestedat inapel·lable.
De les moltes imatges poderoses de l’espectacle, em quedo
amb la de la mare transformada en nena que se li apareix cada nit, tal vegada
la filla que mai ha tingut la irreverentment poètica de Liddell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada