LA GRANDEUR FRANCESA REPRESENTADA AL LLIURE (QUE NO AL GREC)
Ninet'InfernO (a partir de "Sonets", de Shakespeare)
Roland Auzet / Pascal Greggory / Mathurin Bolze
Ninet'l
25/07/2015 dins del festival Grec de Barcelona
Teatre Lliure-Sala Fabià Puigserver
L’espectacle Ninet’Inferno s’inspira en els sonets de
Shakespeare. 273 poemes que parlen d’amors possibles i sobretot d’amors
impossibles, que són els interessants, presumiblement de Shakespeare cap a un
jove. Aquest és el punt de partida de Roland Auzet per a crear un espectacle amb
un sol actor, enorme Pascal Gregory i un acròbata-ballarí, eficaç Mathurin
Bolze. Però en el procés de creació se n’allunya considerablement. Esquinça els
sonets, els deconstrueix, els actualitza i se’ls fa venir bé per a la seva
obra, que més ens sona als alexandrins de Racine i Corneille que a Shakespeare.
Efectivament, l’impecable dicció, l’excel·lent fraseig i la mateixa presència
de Gregory ens remeten a un artifici “molt francès”, on la forma es menja
literalment el contingut. El plaer que sentim en presenciar l’espectacle és
merament estètic, alhora que profund. Hi ha emoció, però l’amor apassionat que
professa el personatge passa a un segon terme, per a subtilment parlar-nos del
pas de temps, de la impotència de l’home experimentat davant la displicència de
la joventut..., i finalment ens parla de la grandeur francesa, aquests dies
vinguda a menys, per a tants esdeveniments polítics i socials. Com ho fa?
En el frasseig artificial Així, aquesta grandeur resulta
entranyable quasi patètica i precisament això és el que ens emociona i ens
acosta a l’espectacle. La passió desesperada de què ens parla el personatge es
veu reforçada per la magnífica música fantàsticament interpretada per l’OCB i
conduïda per Steven Schick, magistral en la seva interpretació a corbata. Potser
si s’hagués estrenat al Grec, tal com estava previst, la presència d’una
orquestra sencera a escena hagués resultat més justificada, ja que al Lliure
els músics quedaven enganxats, quasi entre bambolines i es perdia l’efecte de
simfonia polifònica a una sola veu parlada, que creiem, era el que es pretenia.
La presència de l’actor i de escenografia, una plataforma oscil·lant,
restaven protagonisme a una presència necessària, com era la de l’orquestra.
Un espectacle francès, en la seva quintaessència, una volada
mètricament perfecte.
Teresa Petit
petit.bozzo@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada