SOBRE L’HONESTEDAT
El Público
de Federico García Lorca
Direcció d’Àlex Rigola
Sala Gran Teatre Nacional de Catalunya
17/12/2015
Si Lorca hagués viscut ara, potser se li hauria diagnosticat
atacs de pànic. A El Público ens mostra amb tota cruesa el seu món interior,
les seves angoixes vitals. Ja que és en l’essència de l’ésser humà on hi rau l’angoixa
i dolor. Per una banda sent la necessitat de reafirmar la seva sexualitat,
contra la figura autoritària del pare (el Gobernador) i de la societat
benpensant, los Putrefactos. I per l’altra té la necessitat de reafirmar-se com
a poeta lliure, autèntic, capaç i amb voluntat de crear el que ell anomena el “teatro
bajo la arena” en contraposició del teatre burgès “teatro al aire libre”, que
força popularitat li havia donat amb la recent estrena de Margarida Xirgu en el
paper de Mariana Pineda. El Público neix del despit i del ressentiment per una
banda per l’abandó del seu amant Emilio Aladrén per una dona, Elena, a El
Público representada com la quintaessencia de la feminitat; i per l’altra, del
també distanciament dels seus amics Dalí i Buñuel, que recentment havien rodat Le
Chien Andalous, del qual Lorca se’n va sentir al·ludit i òbviament ofès. Acusat
de gos per haver sucumbit a la tirania dels aplaudiments, per haver-se
prostituït per l’eròtica de l’èxit, Lorca vol reivindicar a El Público la seva
llibertat com a poeta, en un exercici d’honestedat que commou. Cauen les
màscares, només queda la veritat, la síntesi de l’essència. En un marc oníric i
freudià, com mana el surrealisme, Lorca presenta uns personatges al·legòrics en
un joc pirandelià de teatre dins del
teatre, no sempre fàcils d’entendre. A El Público, Lorca es despulla de tota
cotilla, de tota careta i ens mostra la seva ment, el seu cor i les seves
tripes de forma descarnada i alhora poètica. Més endavant vindrien els èxits
que l’han fet popular: Yerma, La casa de Bernarda Alba, Rosita la soltera...,
però potser El Público és el seu testament en vida com a poeta i dramaturg, l’obra
més honesta.
No és una obra irrepresentable, com ens ho demostra Alex Rigola,
però sí que resulta difícil. Tot i l’excel·lent càsting encapçalat per l’aplom
de Pep Tosar (com és que els directors no es barallen per a contractar-lo?), de
la suggerent escenografia de Max Glaenzel capaç de convertir la fredor de la Sala
Gran del TNC en una càlida sala de festes vintage
i de la banda de músics que donen la benvinguda a l’espectador. La quantitat d’imatges,
de metàfores, de sensacions que hi apareixen de forma turbulenta a doll embriaguen
l’espectador i se l’emporten com un tornado, a les profunditats de Lorca, i, vet
aquí la genialitat, també a les profunditats d’un mateix. Potser sí que Lorca
éramos todos! Hom surt de la funció trasbalsat, amb la impressió de no haver-ho
entès tot, però alhora amb el convenciment que quelcom de pregon s’ha mogut molt
al fons. Alguna cosa s’ha transformat a l’interior de l’espectador. Hom no pot
per menys que qüestionar-se sobre la pròpia honestedat, la de cadascú. El
Público resulta purificador, ja que obliga l’espectador a posicionar-se a favor
d’un teatre a la superfície, o bé un altre teatre medul·lar; obliga a
confessar-se a un mateix la veritat, la seva pròpia veritat; obliga a ser
honest.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada