LA MEMÒRIA COM A TEMA D’INVESTIGACIÓ PER A DIRECTORS I DRAMATURGS
887 de Robert Lepage
Teatre Lliure - Sala Fabià Puiserver
29/10/2015
The Valley of Astonishent
Peter Brook i Marie-Hélène Estienne
Temporada Alta
14/11/2015
Fa pocs dies vam
admirar embadalits la filigrana que Robert Lepage va presentar al Lliure, 887
(29-30 octubre Teatre Lliure Montjuïc). 887 és el número de la casa familiar al
Quebec de l’autor, director i únic actor de la peça. Impressionats per la filigrana
escenogràfica que consisteix en una caixa
que tant representa el bloc de pisos familiar, com un cop oberta, la barra d’un
bar, la biblioteca o l’interior del seu pis actual. El complicadíssim joc de
llums, projeccions 3D i moltíssims i minuciosos
detalls d’attrezzo, talment com una maqueta de tren de Märklin, ens esborronen
un xic la profunditat del tema tractat: la memòria.
El punt de
partida és doncs la memòria i les seves juguesques. Per què em costa tant
memoritzar un text, però en canvi recordo perfectament i amb tot detall,
nombres i experiències d’un passat remot, es pregunta Lepage? Què és la
memòria? Per a que serveix? Què en
provoca el desgast? Per què de petits vam ser capaços de fixar uns
esdeveniments, uns detalls de la nostra vida que van configurar no només el
nostre entorn, sinó sobretot la nostra identitat, tant individual com
col·lectiva? Per a Lepage la memòria és la peça clau que ens defineix, tant com
a individus com a societat, com a nació. No cal dir que el públic català,
especialment sensible a la qüestió identitària, es va rendir a la picada
d’ullet de Lepage. De fet no és un tema nou ja que Ridley Scott, al seu Blade
Runner (1982), utilitza els primers records del personatge per a esbrinar si es
tracta d’un ésser humà o bé d’un replicant. La memòria un cop més és el que ens
identifica, ens distingeix de la resta, ens agrupa i ens fa únics.
Peter Brook
també fa una exhaustiva investigació sobre la memòria des d’un punt de vista
científic i de la mà d’Alexander Luria, al seu The Valley of Astonishment
(Peter Brook i Marie-Hélène Estienne) que vam poder veure el 14-15 Novembre al
festival Temporada Alta. Amb referències del gran poema èpic persa La
conferència dels ocells de Farid Al-Din
Attar, enllaça la seva obsessió per a aprofundir en el cervell humà, el disc
dur de l’ànima, com ja ho havia fet anteriorment de la mà d’Oliver Sacks a
L’home que (The Man Who) i a Je suis un phenomène. Però, qui sóc jo? Es pregunta Sammy Costas, personatge
central de l’obra, magníficament interpretada per Kathryn Hunter. El nom que
els científics donen al trastorn que aquesta dona pateix és sinestèsia. En
neurofisiologia, sinestèsia (del grec junt i sensació) és l’assimilació conjunta
o interferència de diversos tipus de sensacions de diferents sentits en un mateix
acte perceptiu. Així les persones sinestèsiques poden veure la música, degustar
els nombres o olorar les paraules...
El cas de Sammy
està relacionat amb la memòria. Sammy pot veure les paraules i els nombres que
escolta però sobretot pot relacionar-los amb experiències viscudes anteriorment
de manera que queden fixades a la seva ment, tal com ho van fer els primers
records d’infantesa. El procés que utilitza (el “truc” si se’n pot dir així) és
distribuir-los en un mapa imbricat on posteriorment per a recordar, només ha de
tornar-hi a transitar per a trobar-hi
els mots, o simplement síl·labes sense significat, o els nombres, a la porta de
cada carrer que ha recorregut. Ella parla d’un Lower Me (ella mateixa) i d’un
Me més elevat, que defineix com a més intel·lectual. Aquest segon Me la
posseeix, és el que la fa diferent dels altres, amb una memòria extraordinària
i una capacitat imaginativa que ratlla l’al·lucinació. El teatre, la tragèdia comença
quan aquest fenomen tan extraordinari li provoca que la despatxin de la feina.
La única alternativa que li queda per a subsistir és paradoxalment,
convertir-se en una estrella, en un fenomen d’un Show televisiu. Com en els
antics circs de freaks o homes elefants, amb dona barbuda o l’ovella de dos
caps, Sammy es torna de la nit al dia en una persona admirada alhora que
explotada. Són dies desconcertants però dolços. Però la felicitat es converteix
en desesperació quan s’adona que no controla la seva capacitat, que la supera,
que no és Ella, el seu Lower Me. I pateix.
Quan ja no li serveixen ni les estratègies ni tan sols els rituals per a
esborrar tantes dades de la seva ment, quan es veu superada pel seu Higher Me,
comença a perdre la identitat. No aconsegueix prendre les regnes de la seva
vida, de la seva ment. Qui sóc? Amb tot, l’obra no és una tragèdia i Sammy acaba
satisfactòriament trobant el seu lloc a la societat, un objectiu vital, un
motiu pel qual viure. Assumeix el seu trastorn, la seva diferència i decideix
lliurar-se a la ciència. Ser útil, ser una persona més i retrobar el seu Me
absolut.
Teresa Petit
petit.bozzo@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada