dimecres, 6 de juliol del 2016

APASSIONANT COM UNA TEMPESTA TROPICAL

De stille kracht (La força oculta)
de Louis Couperus
Direcció :Ivo Van Hove
Toonelgroep Amsterdam
Teatre Lliure
02/07/2016

Una fina però persistent pluja cau al fons de l’escenari mentre un músic (Harry de Wit) toca plàcidament el piano, aliè a l’entrada dels espectadors a sala.

Amb parsimònia, s’aixeca i amb un petit gong fa sonar un cling i FLAIX! Les tres pantalles gegants que emmarquen l’escenari s’il·luminen amb una enlluernadora visió d’un mar encabritat a una retocada posta de sol. Una al·legoria de la cultura Occidental, segura, racional, fina, enfrontada a la desbordant força atàvica de la naturalesa d’Orient. Comença l’espectacle De stille kracht (La força oculta) d’Ivo Van Hove amb la companyia de Toonelgroep basat en la novel·la de Louis Couperus.



Amb el cor encongit davant de tanta espectacularitat presenciem les primeres escenes que contextualitzen els personatges, les seves morboses relacions, els conflictes entre ells i amb l’entorn. I sobretot el paisatge d’una illa tropical colonitzada per neerlandesos: Java. Pocs elements en una escenografia elegant que signa Jan Versweyveld per a representar l’exuberància tropical aclaparadora.
La pluja càlida i persistent del Monzó tropical, autèntica protagonista de l’espectacle, amara el piano, amara la roba, amara els cossos dels intèrprets fins el punt de fer-nos-la sentir als nostres propis ossos. La càrrega sexual que comporta aquesta abrasadora humitat hi és present i corpòria a tot l’espectacle. Un arriba a pensar: què es pot fer davant tanta humitat i tanta calor, sinó... ? Els comportaments immorals a Occident agafen una textura diferent al tròpic. Potser més humana? La Naturalesa desbordant aclapara els colons occidentals fins que finalment s’imposa i els escup fora del seu territori ancestral. Uns, el comissari Otto van Oudjick, un immens Gijs Scholten van Aschat, sobre qui pivota la història, es refugia en la seva absurda tasca de colonitzador oblidant la família i enfornant-se a les revoltes dels indígenes. La seva inadaptació el portarà a la tragèdia, en un acte que recorda la magistral novel·la de Philip Roth La pastoral americana (1997) on el protagonista veu com tot el seu món s’enfonsa per la seva incapacitat d’adaptar-se als nous temps. L’esposa del comissari es llança sense miraments a aquest entorn luxuriós perdent-se en una cursa imparable cap a l’adulteri i l’incest. Els fills, desconcertats, intenten adaptar-se sense èxit a l’entorn abrasiu. Les cuques es mengen les cordes del piano, les formigues la catifa del saló... La calor i la humitat ho envaeixen tot i condueixen els protagonistes a estats histèrics de desconcert. Si bé els costums orientals no encaixen a Occident (com ho demostra la inadaptació de tants immigrants al nostre país), els d’Occident són inútils a Orient, com magistralment plasma Louis Couperus a la seva novel·la.

Ja vam tenir l’oportunitat de veure i admirar la companyia holandesa Toneelgroep que dirigeix Van Hove amb les magnífiques Tragèdies Romanes de Shakespeare. Un espectacle de sis hores que se’ns va fer curt!  Hi ha presentat Fountainhead (La Font) d’Ayn Rand, un excel·lent espectacle sobre l’individualisme, el compromís i la creativitat de l’home contemporani i La veu humana de Cocteau, un espectacle íntim, al meu entendre menys sorprenent que els anteriors. Ivo Van Hove amb Toonelgroup és ja un clàssic esperat dins del Festival del Grec.

L’esperem l’any vinent!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada