LI DIUEN MAR
PROJECTE
PI(E)CE / PROGRAMA TANTAJOVE
CCCB
1/07/2016
@elTantarantana
@cececebe @grecfestivalbcn
#LiDiuenMar
El teatre social no és bonic. El teatre social no és
espectacular. No té efectes, ni quasi escenografia. El teatre social utilitza
un mínim vestuari força casual. El teatre social no té la finalitat d’agradar,
de convèncer, de seduir.
Però...
El teatre social emociona com cap altre. El teatre social és
útil, és directe i és autèntic. El teatre social transforma a qui el fa i a qui
el mira. Prové d’un mateix, es passeja entre el públic i torna a un mateix,
revertint l’experiència d’actuar a la vida “real”. El teatre social no deixa
indiferent.
Aquests dies i dins del festival Grec de Barcelona hem
tingut la sort de veure Li diuen
mar, un projecte de Pi(e)ce dins del programa Tantajove del Teatre
Tantarantana, dirigit per la coreògrafa Constanza Brncic i amb dramatúrgia d’Albert
Tola. Un projecte intergeneracional i intercultural on hi participen el casal
de gent gran del Raval, alumnes de l’IES Milà i Fontanals i l’IES Consell de
Cent, Corals de Clavé 1418, Cor Juvenil de
Ciutat Vella i Cor Novaura. En total 80 persones de 28 nacionalitats i
amb 28 llengües diferents. Un projecte que Julio Álvarez va impulsar des del
Tatarantana el 2011 i que ara veu la llum dins del marc del Grec a l’escenari
de l’auditori del CCCB, convertit en el Grec més experimental.
No és el primer cop que al mateix escenari s’hi presenten semblants
espectacles. L’any passat vam poder presenciar l’espectacle 2015 Com a possibilitat. Un projecte de
Didier Ruiz que ja havia experimentat anteriorment amb èxit a París i a Avinyó,
on una vintena d’adolescents de diferents instituts i sobretot de diferents
procedències geogràfiques, socials i culturals explicaven en carn viva els seus
anhels, pors, somnis davant temes tan transcendentals com l’amor, la mort, l’amistat,
el futur. Un acte iniciàtic en una etapa vital tan transcendental com és l’adolescència.
A Li diuen mar, el
fil conductor és precisament el mar, encara que queda en sordina darrera les experiències
personals narrades en primera persona dels components del grup. Com el senyor
peruà que explica la seva arribada a Barcelona i la seva relació quasi mística
amb els escarabats. O un senzill i bonic poema que recita una de les dones
grans sobre la sensació d’un dia de platja. O l’experiència de la maternitat
narrada per una altra. O els problemes existencials d’alguns dels adolescents. Petites
i quotidianes històries que formen part de la història de cadascú d’ells i al transmetre’ns-ho,
també de la nostra història. Joves i gent gran es donen la mà en un escenari
que bé podria ser l’escena quotidiana. Un alè esperançador en un paisatge tan
multicultural i sovint amb realitats tan crues com és el barri del Raval.
Alguns s’expressen mitjançant la paraula, d’altres ho fan
amb la dansa i d’altres amb la música d’uns insòlits instruments de percussió disseminats
per l’escenari. El moviment escènic és mesuradament caòtic i sorprèn l’activitat
urgent de tots els components.
Però el que més em va agradar és l’energia que desprenen
tots, la il·lusió desbordant que envaïa la sala que encomanava els espectadors
i funcionava com un coet cap amunt per als participants. Darrera del camí per arribar a estrenar,
que de ben segur ha estat llarg i costós, semblava que tots s’unien en un crit:
“Ho hem fet!”
Una experiència difícil d’oblidar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada