diumenge, 10 de juliol del 2016

MOLT BO!

EL PREU
Arthur Miller
Teatre Goya-Festival Grec
08/07/2016

Quan comença El preu l’acció ja ha acabat. Fa anys. Una obra de maduresa d’Arthur Miller on hi fa una reflexió sobre el cost emocional de les decisions de joventut i les seves conseqüències en el futur. Una valoració de la llibertat individual, el preu de l’èxit, i una taxació dels records. Hi ha el rerefons de la Depressió americana, però no està a un primer terme com a Mort d’un viatjant. Hi ha també el carregar-se el somni americà en sordina durant l’obra, però no hi figura de forma tant present com a Panorama des del pont, recentment estrenada al Romea. El preu és una obra íntima on Miller fa una retrospectiva vital de la llibertat individual utilitzant la família com al·legoria d’una generació, la seva, que transcendeix als nostres dies. Un format recurrent en diferents dramaturgs del realisme americà (O’Neil, Williams, Albee...).



Comença l’obra amb Victor Franz (Pere Arquillué) rondant per l’escena. Toca unes notes d’una vella arpa, mira els trastos escampats arreu... Quan anem a impacientar-nos entra la seva esposa Esther (Rosa Renom) i en poques rèpliques ens posen al corrent de la situació. Estan a l’antic pis dels pares d’ell. Han de vendre tots els mobles vells ja que el pis està afectat per un pla urbanístic i tiraran a terra tot l’edifici. Victor va haver de renunciar a la seva brillant carrera de científic per a ocupar-se de la vellesa del seu pare i ha acabat fent-se policia. Als prop dels cinquanta anys està a les portes de la jubilació i l’encara amb poc esma i molts dubtes carregats de frustració. Ella, en canvi, tot i apuntar un cert problema amb l’alcohol, creu que la venta dels mobles els podria raportar l’oportunitat de començar de nou. Víctor té un germà, Walter (Ramon Madaula), que s’ha desdit de la família i ha triomfat com a metge. Els germans no s’han parlat des de fa setze anys. L’enfrontament està latent. La parella ha quedat amb ell i ha d’aparèixer d’un moment a l’altre. Sona el timbre. Però en contra del que ens esperem, no apareix Walter, sinó Solomon, un vell jueu taxador de mobles (Lluís Marco) que voldrà treure’n profit de la transacció. El drama encara no ha començat, però ara estem assabentats, hem pres partit i s’ha creat una creixent expectativa pel que ha de venir. I arriba amb l’aparició de Walter. L’inevitable enfrontament entre els germans té lloc a aquest espai carregat de records i de pols, de mobles amuntegats i d’ombres del passat. Els dos germans estan en una situació de crisi personal i necessiten fer una retrospectiva vital. Al final de l’obra ens preguntarem qui ha guanyat?

Sílvia Munt ha sabut expressar amb delicadesa tots els detalls de cada personatge, mimant-los amb cura i creant així un espectacle de teatre, teatre. Sense més artifici que la paraula i la tensió que creen uns personatges magníficament dibuixats per Miller. És així que el càsting no pot ser més encertat i tots quatre actors estan tan ben matisats, tan reals que diríem que no fan de..., són! La Renom aprofita la seva primera escena, quasi la única que té a l’obra,  per a dibuixar amb poques pinzellades el personatge sencer. La veiem sencera, veiem el principi de borratxera que porta, l’amor per al seu marit, la seva frustració com a persona... Genial! L’entrada de Marco a escena i el tomb que agafa de comèdia és tan mesurat i exacte que costa reconèixer-lo. Fantàstic! Que Madaula estigui brillant no és cap novetat, però en aquest drama aconsegueix donar veritat a un personatge que no la té. Malgrat el personatge no diu el que pensa, és capaç de fer-nos veure el que efectivament està pensant. Tot un artifici! Arquillué està brillant i amb una finor tant exacte que colpeix. Que bons que són!


Imprescindible per a amants del teatre, teatre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada