PLATONOV
D’Anton
Txèkhov
Direcció i
adaptació de Luk Perceval
NT Gent
Teatre
Lliure 22/07/2016
@grecfestivalbcn
@teatrelliure #Platonov
Platonov és la primera obra de Txèkhov escrita de molt jove,
entre els 18 i els 21 anys. En ella ja hi ha tots els trets fonamentals que
desenvoluparà a les seves grans obres més conegudes com La Gavina, L’hort dels
cirers, Oncle Vània o Les tres germanes: la incapacitat dels seus personatges a
actuar davant d’una situació que els és adversa, l’immobilisme i el tedi i una tristesa
nihilista sobre la mateixa existència. Sobte com una obra tan crepuscular hagi
estat escrita per algú que tot just es desperta del somni de l’adolescència
quan la biologia mana sobre la raó i la reflexió. L’obra bé podria titular-se Cansat
de viure o Frustració, desencís i desesperació o encara Autodestrucció,... Què
sé jo?
Si un sentiment planeja a l’obra aquest és l’amargor, la
recerca inútil de l’amor, de la realització personal o col·lectiva i la
conseqüent depressió. Hom es queda aixafat després de veure Platonov. Quina
merda! Ja res val la pena, no cal intentar-ho. There is no future! Una obra poc
representada a casa nostra que Gerardo Vera va abordar al Maria Guerrero el
2009 amb versió de Juan Mayorga i amb Pere Arquillué, Carmen Machi, Mónica
López al repartiment.
Un home, Misha Platonov, arrossega en la seva desesperació a
tota la petita comunitat rural. Vaja, els destrossa unes vides ja de per sí
força malmeses. Per què? Per egoisme? Per incapacitat o inconsciència? Per no
mesurar les conseqüències dels seus actes? Pel mer plaer de fer mal? Per no
suportar la mica de possible felicitat que puguin tenir els altres?
En la versió condensada de Luk Perceval, director del
NTGent, que redueix de quatre a una i escaig d’espectacle, l’obra comença amb
uns elements força becketians: uns personatges bocabadats es troben
hieràticament disseminats en un no-espai tot esperant l’arribada de Platonov
per a iniciar una anti-festa a casa d’Anna Petrovna, vídua de l’alcohòlic
coronel i mare de Sasha (esposa de Platonov) i el doctor Nikolaj Triletski, un
magnífic Steven Van Watermeulen que dota el personatge amb tocs de clown trist.
Un cant tel·lúric travessa l’escena partida en diagonal com una ferida, per
unes vies sostingudes sobre monticles de llibres que conduiran un piano de cua al
llarg de l’obra amb un moviment imperceptible però inexorable cap al final: el
backstage i la mort de Platonov. El versàtil pianista-cantant Jens Thomas acompanya
l’acció (o la inacció) amb un amplíssim registre que va del baix al falset.
Força minuts més tard sona la primera frase de l’obra: “Quin avorriment”, que arrenca
un tímid somriure a un públic expectant i entregat. S’anuncia la boda del babau
enamorat amb l’encisadora Sophie, primer amor de Platonov, qui desencadenarà la
seva decepció vital cap a l’abisme de la soledat. Txèkhov analitza l’amor de tres
generacions de dones rendides als encants de Platonov: la jove Sophie, l’esposa
i mare Sasha (humiliada fins al fàstic per Platonov “tens sort de no ser una
mosca, ja que series la més intel·ligent de la teva espècie”) i la vídua Anna
en una recerca infructuosa de l’amor. Només Marja es resisteix als encants de
Platonov i Luk Perceval la simbolitza com la mateixa mort, que juntament amb l’exclòs
Ossip, són els únics capaços de creuar la frontera marcada per les vies del
piano.
Perceval planteja l’obra com un flash back de Platonov, l’últim
dia de la seva existència, per a donar-li una visió onírica, no necessàriament
ordenada dels fets i dota el text de l’essència mateixa de Txèkhov excloent-hi
escenes, personatges i llargs parlaments que apareixen a l’obra original per a explicar,
la incapacitat d’estimar-se, de ser feliç. “Qui es menysprea no pot estimar els
altres”. En queden només la quintaessencia
txejhoviana: la incomunicació representada exhaustivament amb el nul joc de
mirades entre personatges i la inactivitat representada per l’immobilisme
escènic. Perceval li concedeix a Platonov el discutible privilegi d’agafar finalment
les regnes de la seva vida, encara que sigui per a cometre la catàstrofe. No hi
manca tensió a una proposta molt arriscada, apte només per a iniciats, i un rum
rum de desassossec perdura en l’espectador com una estela provocant-li una
angoixa i un malestar, pretès tant per Txèkhov com per Perceval. Objectiu
acomplert.
Un Txèkhov en estat pur, sense concessions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada