divendres, 25 d’octubre del 2019

NOMÉS PER A INICIATS


LA MORT I LA PRIMAVERA
De mercè Rodoreda
Adaptació i direcció de Joan Ollé
TNC – Sala Petita
24/10/2019


Qui vagi a la sala petita del TNC a veure La mort i la primavera, no esperi trobar-hi la Mercè Rodoreda de la Plaça del Diamant, Mirall trencat o Aloma, obres totes elles on fa un retrat costumista de la Barcelona de principis de s. XX des d’una perspectiva de dona. De fet podríem dir que les obres esmentades són a Frederic Mompou el que La mort... és a Joan Guinjoan. Em refereixo a l’increïble salt d’un naturalisme urbà a una obra surrealista. La mort... és tan radicalment diferent de les altres obres de Rodoreda, en l’estil, en la temàtica, en la narració..., que sembla escrita per una altra autora.



La mort i la primavera passa en un indret inconcret, amb uns personatges fora del temps i de l’espai, fora de la realitat concreta, amb una trama difosa feta d’imatges més que d’acció. L’obra està farcida de figures poètiques que mereixen la lectura reflexiva d’un poema. El directe, doncs, no juga a favor d’aquesta obra tan profunda i enrevessada.

La mirada confosa d’un adolescent ens endinsa en un món de dolor i de por més a prop del subconscient que de la realitat, fet de somnis i malsons on cada frase resulta una al·legoria. Costa de seguir la trama, sobretot si un no l’ha llegida abans i no ha tingut l’oportunitat de llegir també tot el que se ha escrit sobre aquesta novel·la. El millor és deixar-se balandrejar pel ben dir dels actors, intentant caçar alguna frase al vol, alguna imatge que el captivi i apreciar la suggerent escenografia (Sebastià Brosa) que alberga uns jocs de llum esplèndids (Lionel Spycher) i unes projeccions de Francesc Isern no menys captivadores, acompanyat d’un espai sonor de Damien Bazin amb Ramon i Adrià Muntaner que embolcalla i serveix per a la funció.

De fet tothom està molt bé, especialment Pepe Blasco i Joan Anguera, alhora que Sara Morera i Roger Vilà dibuixen el seus respectius personatges amb resolució. Rosa Renom serveix de distant narradora (recomanem que abaixin la intensitat del fum per a que la pobra actriu no acabi afònica).

Tot i crear una remor interior, un cert malestar fet de turment i de sofrença, l’obra no arriba en la seva plenitud pel distanciament de l’actuació, pretesament impostada, la dificultat intrínseca del text i l’estructura de la dramatúrgia feta a base de monòlegs discursius, per bé que poderosament poètics.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada